آیت‌الله سبحانی خواستار شد
آیت‌الله سبحانی در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام کرد: از همه مسئولان و دست‌اندرکاران تدبیر امور دانشگاهی تقاضا می‌شود که به مسئله تربیت و تزکیه اسلامی، بیش از گذشته توجه کنند و برنامه‌های لازم برای تحقق این مهم فراهم شود.
کد خبر: ۴۹۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ 16 September 2017
به گزارش تابناک قم، در پیام آیت‌الله سبحانی آمده است: آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به مسئولان، اساتید، دانشجویان، کارمندان دانشگاه‌ها تبریک عرض می‌کنم. امید آن دارم که جامعه دانشگاهی ما در پرتو عنایات حضرت حق و نیز ائمه معصومین علیهم‌السلام، بتوانند به نحو احسن به وظایف خود جامه عمل بپوشانند.

در ادامه این پیام آمده است: یکی از وظایف مراکز آموزشی از نظر اسلام، تربیت و تزکیه همراه علم‌آموزی است. اهمیت تزکیه در اسلام به حدی است که در قرآن تزکیه همواره در کنار علم‌آموزی و تعلیم کتاب و حکمت آمده است. انسان‌هایی که در آن‌ها فطرت الهی و فضائل اخلاقی و انسانی و دینی، شکوفا شده است، اگر با علم و معرفت توأم گردند می‌توانند سعادت خود و جامعه را به ارمغان بیاورند. متأسفانه امروزه مسئله تزکیه و تربیت آن‌گونه که شایسته است مورد توجه مراکز علمی جهان و کشور ما قرار نگرفته و بیشتر به علم بماهو علم آن‌هم از زاویه محدود مادی گرایانه و تجربه گرایانه تأکید شده است.

در پیام این مرجع تقلید افزوده‌ شده است: پیشرفت‌های علمی و صنعتی مادی، ذهن عده‌ای را چنان مسحور کرده است که تنها راه و روش کسب معرفت را حس و تجربه دانسته و به راه‌های دیگر کسب معرفت، کمتر توجه دارند. این نوع تصور سبب گردیده که انسان‌ها از نتایج و کارکردهای سایر حوزه‌ها و منابع معرفتی محروم شوند که باز خسارتی مضاعف است.

در این پیام تأکید شده است: آنچه وجود آن در مراکز علمی بیشتر احساس می‌گردد توجه و تأکید به مسئله تزکیه و تربیت اسلامی است. محصلان و دانشجویان مراکز علمی باید به‌گونه‌ای اسباب رشد و تربیت‌شان فراهم شود که شایسته عنوان وارث انبیاء شوند (العلماء ورثه الانبیاء). آنان باید مانند انبیاء الهی نسبت به هدایت جامعه از تاریکی‌ها به نورانیت دل‌مشغول و دل‌نگران باشند و با هرگونه شرک، جهالت، تاریکی، خرافه و ظلم و تبعیض و اوهام‌پرستی و نژادپرستی است به مقابله برخیزند و خود و جامعه را در مسیر نورانیت و خشیت الهی که همان مسیر اسلام ناب محمدی است، قرار دهند. در آن صورت است که کارنامه مراکز آموزش عالی بسی پر فروغ خواهد بود.

در این پیام تصریح شده است: از این‌رو از همه مسئولان و دست‌اندرکاران تدبیر امور دانشگاهی تقاضا می‌شود که به مسئله تربیت و تزکیه اسلامی، بیش از گذشته توجه کرده و برنامه‌های لازم برای تحقق این مهم هر چه بیشتر فراهم شود. و نیز باز بر مسئله اسلامی کردن دانشگاه‌ها و علوم انسانی تأکید می‌کنم که سعادت و موفقیت دانشگاه‌ها در گرو این امر است. امروزه بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها را دانشجویان، و اساتید رشته‌های علوم انسانی تشکیل می‌دهند. طبعاً انسانی را که افکار مادی‌گرایانه و تجربه‌گرایانه معرفی می‌کند و بریده از مبدأ و غایت و نیز فطرت الهی است، غیر آن انسانی است که خداوند در قرآن به‌عنوان خلیفه‌الله مطرح می‌کند.

در پیام آیت‌الله سبحانی بیان شده است: اساتید و دانشجویان رشته‌های مختلف علوم انسانی باید در تحقیقات و رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود براساس آموزه‌های اسلامی در این حوزه به نظریه‌پردازی و نوآوری همت گمارند تا خدای‌ناکرده، ذهن دانشجویان، انباشتی از نظرات الحادی و مادی در باب انسان و کارکردهای او نگردد. همچنین از همه مسئولان این امر خواسته می‌شود که عنایات بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای نیل به این فرجام به انجام رسانند تا دِین خود را به جامعه اسلامی ادا کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار