با حضور طلاب پزشک و کارشناسان حوزه سلامت؛
اولین نشست مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناسان حوزه سلامت با عنوان «دین و سلامت» با حضور تعدادی از اساتید حوزه و پیام یکی از مراجع تقلید در قم برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴ 16 February 2018

به گزارش تابناک قم، اولین همایش مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناسان سلامت و دین غروب پنج‌شنبه با پیام تصویری آیت الله العظمی علوی گرگانی در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

این استاد سطوح عالی حوزه در پیام خود با اشاره به آیات و روایات، دین و سلامتی را برادر همدیگر خواند و تأکید کرد: دین برای تأمین سلامتی دنیا و آخرت انسان آمده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع) نیز در این جلسه اظهار داشت: بسیاری از مسائل مرتبط با پزشکی مانند فلسفه و فقه پزشکی و سلامت باید در حوزه علمیه تحقیق و تدوین شود.

غلامرضا نورمحمدی اضافه کرد: حوزه علمیه کمتر به این مقولات پرداخته و در زمینه فقه پزشکی عقب ماندگی و خلأهای زیادی داریم.

وی افزود: هدف ما از ایجاد مجمع عالی طلاب پزشک و کارشناسان سلامت و دین این است که به مهندسی هوشمند مباحث علمی میان رشته‌ای در این زمینه بپردازیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع) اضافه کرد: حوزویان باید مباحث سلامت در دین را به صورت نظام‌مند و در قالب یک مکتب ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما تاکنون به دین در مباحث علمی، رویکرد منبعی بوده است، افزود: باید نگاه به دین در علم، رویکرد مبنایی در مسائل فردی و اجتماعی، بگیرد.

نورمحمدی با بیان اینکه اگر به مباحث سلامت و دین توجه لازم را نداشته باشیم طی چهار دهه آینده با مشکلات چالشی و جدی مواجه خواهیم شد، اضافه کرد: داشتن نیت، انگیزه و اجرای خوب رمز پیشرفت در عرصه‌های ذکر شده است چون گاهی نیت و انگیزه خوب بوده ولی اجرای خوب مانع موفقیت بوده است.

حدود ۲۵۰ آیه از قرآن کریم مرتبط با سلامت است

همچنین یکی از پژوهشگر قرآن و علوم اجتماعی طی سخنانی اظهار داشت: فلسفه طب و اخلاق پزشکی مبتنی بر قرآن و سنت، نظام جامعه سلامت و بازنگری در آن همچنین تفسیر آیات طبی از موضوعات مغفول در حوزه علمیه و جزء وظایف آن است.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ آیه از قرآن کریم به صورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با سلامت است، اظهار داشت: در ابتدای ایجاد رشته‌های دین و سلامت بسیاری از کارشناسان وزارت علوم با این رشته‌ها مخالف بودند و آن را غیرممکن می‌دانستند ولی هم اکنون ده رشته ایجاد شده و افرادی در آن فارغ التحصیل شده‌اند.

وی ادامه داد: باید مراکز تخصصی در حوزه سلامت در حوزه ایجاد شود و مباحث مغفول مورد تحقیق علمی و دقیق قرار بگیرد.

این محقق علوم قرآنی ابراز داشت: متأسفانه برخی افراد بدون تخصص وارد این مسئله می‌شوند و مشکلاتی ایجاد می‌شود که موجب برخورد وزارت علوم می‌شود بنابراین باید مرزها را معین کنیم.

وی با اشاره به اعجاز علمی قرآن اضافه کرد: ۵ آیه قرآن دارای اعجاز علمی است و در موارد زیادی هم می‌تواند برای نظریه پردازی از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان اینکه برخی اندیشمندان غربی معتقدند که اعجاز علمی قرآن کریم در دست مسلمانان به منزله شمشیری علیه غرب است، افزود: بسیاری از مطالب قرآن کریم در زمینه سلامت هنوز کشف نشده است.

وی بر نوشتن تفاسیر تخصصی در عرصه سلامت تأکید کرد و گفت: یکی از کارهای تحقیقاتی که باید توسط کارشناسان دین و سلامت انجام شود تأثیرات غذای حلال و حرام بر روح و جسم انسان است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار