معاون گردشگري، سرمايه‌گذاري و تأمين منابع اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم مطرح كرد
معاون گردشگري، سرمايه‌گذاري و تأمين منابع اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم گفت: بحث بوم‌گردي يكي از ظرفيت‌هايي است كه بايد بيشتر به آن توجه شود تا سبب توسعه روستايي شود.
کد خبر: ۵۷۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۲ 12 March 2018

به گزارش تابناک قم، سیدمجتبی فرهادی با بیان اینکه قم دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای در کشور است اظهار کرد: بیش از 150 میلیون نفر سالانه از قم عبور می‌کنند و بیش از 20 میلیون نفر در سال وارد شهر قم می‌شوند و پذیرای آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ حدود 50 درصد از کسانی که وارد استان می‌شوند کمتر از هشت ساعت در این شهر اقامت و ماندگاری دارند.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با بیان اینکه نعمت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و بقاع متبرکه اهمیت گردشگری مذهبی قم را مشخص می‌کند گفت: نیمی از گردشگران واردشده به کشور وارد قم می‌شوند که اغلب از کشورهای عراق، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و حوزه خلیج فارس هستند.

وی عنوان کرد: در کمتر استانی در کشور با حدود یک ساعت رانندگی در تابستان اختلاف دمای 37 تا 38 درجه به طور ملموس احساس می‌‌شود.

فرهادی با بیان اینکه کویر قم دارای ظرفیت دیدنی و ماندگار برای گردش است گفت: شورابه‌ها و نمک‌ها در بخش‌های قم جاذبه توریستی دارد و آثار تاریخی ذی قیمت در این شهر است که بالغ بر 7 هزار سال قدمت تمدن دارد که از جمله آنها کاروانسراهای دیر گچین، پاسنگان، قلعه سنگی و گلی جاده گرمسار، تیمچه، مساجد و مدارس قدیمی و... است.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از این ظرفیت باید دید استراتژیک به این شهر داشته باشیم زیرا صنعت گردشگری پول‌ساز و سرمایه‌گذاری نسبت به بازگشت سرمایه ناچیز است البته این امر به تعامل بازیگران صنعت گردشگری شامل بخش‌های دولتی،‌ خصوصی و عمومی نیاز دارد.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم یادآور شد: حدود 50 تا 60 هزار تن سالانه در قم سوهان تولید می‌شود که بخش عمده آن را گردشگر داخلی و خارجی استفاده می‌کند بنابراین باید در مدیریت شهری زمینه و پیوست گردشگری در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قم نسبت به 15 سال گذشته متحول شده است گفت: اکنون قم دارای ظرفیت اقامتی بالغ بر 12 هزار تخت است در حالی که 10 سال گذشته این شهر فقط 2 هزار تخت داشت.

فرهادی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم مسیری احداث کنیم لازم است بررسی شود چه اقدامی انجام شود که گردشگر راحت‌تر باشد. اکنون کویر، دریاچه نمک و حوض السلطان به عنوان ظرفیت در اختیار است ولی برای ماندگاری گردشگر به زیرساخت‌های اولیه نیاز است.

وی با بیان اینکه دولت باید زیرساخت‌های اولیه برای ماندگاری گردشگر را تأمین کند گفت:‌ این زیرساخت‌ها شامل راه، برق، آب و خدمات اولیه است که در صورت تأمین بخش خصوصی به طور خود به خود در زمینه ساخت‌وساز و تجهیزات و امکانات هزینه می‌کند.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم خاطرنشان کرد:‌ بحث بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید بیشتر به آن توجه شود تا سبب توسعه روستایی شود.

وی با اشاره به سرعت گردش پول و اشتغال در بخش گردشگری گفت:‌ اگر افراد به صورت تور به قم سفر کنند پیش از سفر هزینه را واریز می‌کنند بنابراین پیش از ارائه خدمت هزینه آن دریافت می‌شود. همچنین در حوزه اشتغال به ازای هر 6 نفر شغل که در حوزه صنعت ایجاد می‌شود حدود چهار یا پنج شغل تبعی ایجاد می‌شود ولی در حوزه گردشگری به ازای هر یک شغل هشت تا 10 شغل تبعی ایجاد می‌شود که نشاندهنده اقتصاد پویای گردشگری است.

فرهادی با اشاره به اهمیت ایجاد طبیعت کویرنوردی در قم گفت: گروه‌های مختلف برای رصد مراجعه و مشاهده طبیعت کویر مراجعه می‌کنند ولی به جاده، امکانات و تجهیزات نیاز دارد به عنوان مثال زیرساخت‌هایی مانند انرژی، برق، آب، تلفن و جاده را دولت‌ها فراهم می‌کنند زیرا بخش خصوصی قادر به این میزان هزینه‌کرد نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ مراکز اقامتی، سیاحتی و مراکز ارائه‌دهنده خوراک، پوشاک و سوغات را بخش خصوصی احداث می‌کند که درآمدزا است.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم عنوان کرد: اگر شرایطی ایجاد کنیم که توریسم خارجی و داخلی با یکدیگر افزایش پیدا کند اقتصاد پویا افزایش پیدا می‌کند بنابراین به طور ویژه لازم است به حوزه گردشگری توجه و برای حل مشکلات این بخش اقدام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار