رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کمبود آب بزرگترین و جدی ترین معضل دام شهر قم به شمار می رود، از این رو حفر یک چاه رزرو برای تامین آب مورد نیاز این مجتمع ضروری است.
کد خبر: ۶۸۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲ 02 December 2018

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی در یازدهمین جلسه هیات مدیره مجتمع های تولیدی قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: آب موجود در این مجتمع کفاف 1300 راس دام سبک و سنگین مستقر در آن را نمی دهد.

وی افزود: برغم برخورداری قم از ظرفیت های قابل توجه دامی ولی وجود این صنعت در استان به لحاظ شرایط اقلیمی همواره با مشکلاتی همراه بوده است.

وی فقدان زیرساخت های لازم، بویژه آب مصرفی را از جمله معضل های مهم و قابل تامل دامپروری قم برشمرد و گفت: تا پیش از شکل گیری دام شهر بیشتر دامداریهای قم در داخل شهر قرار داشتند، و از امکانات زیرساختی محیط شهر نیز بیشترین استفاده را انجام می دادند، اما بر اساس سیاست های خاص استان این مراکز منتقل و در قالب مجتمع مشغول به فعالیت شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: پس از ایجاد مجتمع دامشهر در بخش جعفرآباد قم کلیه دستگاه های خدمات رسان این سازمان را در تامین زیرساخت های دام شهر تنها گذاشتند، از این رو با مشکلات عدیده ای به لحاظ آب، برق و گاز دست به گریبان است.

وی با تاکید بر اتخاذ تدابیر موثر جهت رفع مشکل آب این مجتمع گفت: به تازگی آب دام شهر به مدت پنج ساعت قطع شد، که این مساله نارضایتی دامداران و ساکنان را در پی داشت.

طلایی تصریح کرد: پیشنهاد ما به شرکت آب منطقه ای استان این است که با توجه نقش و اهمیت آب در کار دامداری، مجوز حفر یک حلقه چاه رزرو را با نظارت و کنترل خود صادر کند، تا در مواقع بحران از این طریق کمبود آب مجتمع جبران شود.

وی همچنین بزرگترین میدان دامی شهر، انبار علوفه و کشتارگاه جاهد را از بخش های مجتمع دام شهر عنوان کرد و افزود: این مجتمع با مشکلاتی زیادی مواجه است و دامداران نیز توانایی مشارکت و همکاری در جهت رفع نیازمندی های آن را ندارند.

قم دارای 6 مجتمع گلخانه ای و دامپروری است و مجتمع دامپروری دام واقع در شهر جعفریه در 35 کیلومتری شمال غربی قم بزرگترین مجتمع تولیدی کشور محسوب می شود، که با 664 هکتار مساحت 700 راس دام سبک و 600 راس دام سنگین در آن نگهداری می شوند.

این مجتمع یک شهرک بزرگ خدماتی و میدان بزرگ خدمات دامپروری با 30 کاروانسرای دامی برای 12 تا 14 استان است، و برای تبادل دامی در آن پنج هکتار زمین اختصاص داده شده است.

همچنین در این جلسه پیشنهاد افزایش 15 درصدی آب بهای انشعابات دامداری های قم مطرح، ولی با توجه به مشکلات اقتصادی دامداران و همچنین مخالفت سرپرست استانداری تنها با 10 درصد آن موافقت شد.

همچنین مقرر شد، میدان دامی مستقر در درون دام شهر که روزانه محل تردد تعداد زیادی دام از اقصی نقاط کشور است، به منظور حفظ بهداشت و سلامتی دام های مجتمع از بیماری های مهلک دامی به یکهزار و 500 متر خارج از محدوده مجتمع انتقال پیدا کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار