قــم گُل‌باران شد
مردم متدین و دوستدار ولایت قم همزمان با 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، از کاروان نمادین کریمه اهل بیت(ع) استقبال کردند. در این مراسم چهارهزار شاخه‌گل و یک تن شکلات توزیع شد. سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم، "روز قم" نامگذاری شده است.
کد خبر: ۶۸۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۴ 02 December 2018

به گزارش تابناک قم، همزمان با 23 ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، کاروان نمادین بانوی کرامت طبق رسم هرساله از میدان معصومیه این شهر به سمت حرم مطهر ایشان حرکت کرد.

در حرکت نمادین این کاروان که با حضور هزاران نفر از بانوان قمی و اقشار مختلف مردم این شهر و دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد، شرکت کنندگان با در دست گرفتن شاخه‌های گل و پرچم‌های سبز ورود بابرکت بانوی کرامت به شهر قم را خیرمقدم گفتند.

این کاروان نمادین امسال مسیر میدان معصومیه، بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان امام خمینی، میدان شهید آیت‌الله سعیدی، سه راه خورشید، سه راه بازار، میدان آستانه و حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) را طی کرد و در نهایت تجمع بزرگ ارادتمندان حضرت معصومه(س) در صحن امام رضا(ع) این حرم مطهر برگزار شد.

پس از حضور مردم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مدیحه سرایی زائران و خادمان در صحن امام رضا(ع) جمع شدند و با نوای حاج احمد واعظی این روز را گرامی داشتند.

از جلوه های ویژه این آیین می توان به حضور تعدادی از سالمندان زن و مرد شهر مقدس قم به همراه این کاروان اشاره نمود که از ابتدای مسیر، خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) آنها را با ویلچر تا حرم مطهر همراهی کردند.

زائران از سراسر کشور امروز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، قلب های خویش را به مَضجَع شریف این بانوی ملکوتی گره زدند و بارگاه ملکوتی این بانوی بزرگ را گلباران نمودند.

به همین مناسبت، آیین های جشن و شادمانی در مسجد مقدس جمکران، بیوت مراجع عظام تقلید، مساجد، حسینیه ها، تکیه ها و بقاع متبرک امامزادگان(ع) استان نیز برپا شد.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب های ایشان می باشد.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در 23 ربیع الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی قم در سال جاری، 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نامگذاری شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار