نشست تشریح سازوکارهای تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی؛
مجلس یازدهم باید با اژدهای هفت‌سر فساد مبارزه کند، این کار سختی است، چرا که تاکنون، اهتمام کافی به این امر وجود نداشته است. کار ما سخت است، اما شدنی است، خواهید دید این نمایندگان کاری خواهند کرد که لبخند به لب مردم قرار گیرد. برای تشکیل مجلسی که گرهی از زندگی مردم باز کند.
کد خبر: ۸۵۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸ 17 May 2020

زاکانی: لاریجانی اختیارات ویژه‌ای برای خودش در نظر گرفته بود

یه گزارش تابناک قم، «علیرضا زاکانی» رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی به همراه «حسین حاتمی» دبیر اجرایی کارگروه فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی و «احمد نادری» دبیر کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه ۲۷ اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت تشریح سازوکارهای تشکیل فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی، پرداخته و تاکید کردند: وضع کنونی کشور و شرایط حساس پیش رو، نیاز به یک تحول را ضروری کرده است.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی در این نشست خبری اظهار کرد: اگر نیم‌نگاهی به جامعه داشته باشیم، می‌بینیم که علی رغم توفیقاتی که حاصل شده، حال عمومی جامعه خوب نیست و این موضوع، ناشی از فشارهای اقتصادی و بی‌تدبیری‌ها است.

زاکانی مشکلات فعلی کشور را ناشی از ناکارآمدی مجلس، دولت و مشکلاتی که در قوه قضائیه وجود دارد دانست و گفت: این وضعیت، ضرورت ایجاد یک تغییر و تحول اساسی را در کشور ایجاب کرده است که مجلس یازدهم در ایجاد این تحول، نقش اساسی را برعهده دارد.

ماحصل مجلس یازدهم باید منکوب کردن فقر، فساد، تبعیض و ناکارآمدی باشد

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس به عنوان عصاره فضائل ملّت و نهادی که باید در رأس امور باشد، بیشترین توجهش را باید معطوف به نیازهای مردم باید بکند و مسیری را طی کند که ماحصل آن، منکوب کردن فقر، فساد، تبعیض و ناکارآمدی باشد.

وی افزود: مجلس باید با حرکت درست در مسیر خدمت به مردم شرایطی را فراهم کند که نیازهای مردم و داشته‌هایی که سبب بهبود وضعیت جامعه بشود، فراهم شود.

امیدواریم مجلس یازدهم بتواند پاسخ توجه مردم را به خوبی بدهد

زاکانی با بیان اینکه رسالتی تاریخی بر دوش مجلس یازدهم وجود دارد، اظهار داشت: به لطف خدا تغییر رویکرد مردم در انتخاب نیروهای انقلابی پیام ویژه‌ای داشت و امیدواریم مجلس یازدهم بتواند پاسخ این توجه مردم را به خوبی بدهد.

مجلس از حواشی پرهیز و به اصل ماجرا بپردازد

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر قرار باشد به رفع تبعیض‌ها، ناکارآمدی‌ها و مشکلاتی نظیر کاهش ارزش پول ملی،‌ تمرکز کنیم، ضرورت دارد تا مجلس از حواشی پرهیز و به اصل ماجرا بپردازد.

وی با بیان اینکه معتقد هستیم مجلس یازدهم باید ویژگی‌های ممتازی از جمله هویت انقلابی و توجه به مردم را به خود اختصاص دهد، افزود: به همین خاطر، اسم فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم، فراکسیون مردمی انقلاب قرار داده شد تا هم در خدمت مردم باشد و هم اهداف انقلاب.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی ادامه داد: بی‌شک، تبعیت از رهبر معظّم انقلاب و خدمت شایسته به مردم از اولویت‌های اساسی مجلس است.

امید را در جامعه تبدیل به یک اعتماد و اعتماد را تبدیل به انسجامی ملّی کنیم

زاکانی ادامه داد: این هویت انقلابی در کنار استقلال مجلس و انسجام آن و داشتن فکر و برنامه در مجلس یازدهم و برخورداری از یک مدیریت توزیع‌شده کار در متن نمایندگان و یک نگاه دقیق و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های نمایندگان، امکانی را ایجاد می‌کند که ما در مجلس بتوانیم راه‌های دور را از نزدیک‌ترین راه و با کم‌ترین زمان طی کنیم و به فضل الهی امید را در جامعه تبدیل به یک اعتماد و اعتماد را تبدیل به انسجامی ملّی کنیم. این یک هدفگذاری اساسی برای مجلس یازدهم است.

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید توجه جدّی به احیای مجلس داشته باشیم،‌تصریح کرد: وضع مجلس مناسب نیست. بی‌شک باید نجات اقتصاد و تقویت زیرساخت‌های پیشرفت کشور و تقویت جایگاه جهانی و منطقه‌ای ایران را در کنار رفع پلشتی‌ها و زشتی‌ها مورد هدف قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: فراکسیون اکثریت مجلس متشکل از نمایندگانی است که ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم آن‌ها را معرفی کرد که بالغ بر ۲۰۷ نفر از این نمایندگان متعلق به ائتلاف هستند. در کنار آن، چند نفر از افرادی که جبهه پایداری معرفی کرده بود و عضو ائتلاف نبودند نیز به‌عنوان اعضای ثابت فراکسیون مد نظر قرار گرفته شده‌اند.

اقبال مستقلان برای حضور در فراکسیون انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: با توجه به اقبالی که جمع مستقلین برای حضور در فراکسیون اکثریت دارند، یک فراکسیون بالغ بر ۲۴۰ نفر را در مجلس یازدهم داشته باشیم که اسم آن هم فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است.

زاکانی با بیان اینکه به‌علت کرونا امکان گردهم آمدن این افراد در تهران فراهم نشد،‌ تصریح کرد: قرار شد به ازای هر پنج نفر یک نفر از هر حوزه انتخابیه به ائتلاف معرفی شود و مجموعاً ۶۲ نفر به عنوان شورای موقت فراکسیون اکثریت مجلس معرفی شدند.

وی ادامه داد: هفته گذشته جلسه پرشوری برگزار شد و ۵۹ نفر در جلسه شرکت کردند که در این جلسه چهار کارگروه اعم از کارگروه تنظیم برنامه مجلس یازدهم، کارگروه تغیر آیین‌نامه مجلس و کارگروه تغییر مؤلفه‌های نحوه اجرایی شدن تبصره ۱ ماده ۳۶ آیین نامه که مربوط به تقسیم کمیسیون‌های مجلس است و کارگروه اجرایی، مشخص شدند که برای کارگروه اجرایی رأی گیری شد.

زاکانی ادامه داد:‌ ۱۱ نفر از اعضای کارگروه اجرایی در این جلسه انتخاب شدند و با محبت خود، بنده را به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب کردند. همچنین آقایان جوکار به‌عنوان نایب رئیس، نادری و حاتمی هم به‌عنوان دبیران کارگروه انتخاب شدند.

انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس در فراکسیون هفتم خرداد صورت می‌گیرد

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم درباره وظایف کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی، گفت:‌این کارگروه تلاش دارد تا هم شورای موقت را مجدداً‌ برگزار کند و هم فراکسیون را در دو نوبت داشته باشد که در نوبت اول فراکسیون، هیئت رئیسه مجلس انتخاب خواهد شد. درواقع عصر روز چهارشنبه هفتم خرداد که جلسه نخست مجلس یازدهم برگزار خواهد شد، انتخاب هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.

زاکانی با بیان اینکه انتخاب رئیس، نواب رئیس و سایر اعضای مجلس، فقط از مجرای فراکسیون است،‌ تصریح کرد: سایر دوستانی که این روزها گرد هم جمع می‌شوند و دیگران را به تفاهم دعوت می‌کنند، اقدام آن‌ها جنبه پیشنهادی خواهد داشت و رسمیت ندارد.

وی ادامه داد: آن چیزی که رسمیت دارد، فراکسیون مجلس است،‌ لذا هیچ ایرادی هم ندارد که دوستان در کنار هم بنشینند و برای به تفاهم رسیدن کار بکنند تا در فراکسیون بتوانند نامزدهای خودشان را اعلام کنند.

زاکانی ادامه داد: مقرر شد پنجشنبه یکم خرداد در دو نوبت صبح و عصر، نشستی برای نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب داشته باشیم. از اعضای شورای موقت استمداد شد که آیا رؤسای پیشنهادی و نواب رئیس پیشنهادی را دعوت کنیم یا خیر؟ که بنا شد بعد از نظرخواهی از این ۶۲ نفر، همه افرادی که در مظان انتخاب هستند به جلسه روز پنجشنبه دعوت شوند تا برنامه‌های خودشان را بیان کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر این که اولویت‌های اقتصادی و معیشتی مجلس یازدهم چیست، اظهار داشت: مجلس یازدهم باید مطلوب‌های 10 مجلس قبلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد و از کاستی‌های آن مبرا باشد.

در مجالس قبلی برنامه وجود نداشت

وی گفت:‌ در مجالس قبلی برنامه وجود نداشت، اما کارگروه شورای موقت این فراکسیون برنامه موقتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص کرده تا بتواند در 4 سال آینده مجلس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کند، ضمن این که برنامه یک ساله، سه ساله و چهارساله هم تنظیم شده است.

زاکانی در باره برنامه یک ساله اظهار داشت: شفافیت مجلس و تسری آن به سایر حوزه‌های کشور و توزیع مناسب امکانات در کشور جزو این برنامه‌هاست، این در حالی است که امکانات در کشور وجود دارد ولی عادلانه نیست، لذا تصویب احکامی که بتواند این امکانات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عادلانه توزیع کند بسیار مهم است.

مواجهه با پلشتی‌ها، مفاسد اقتصادی و قاچاق؛ در دستورکار مجلس یازدهم

وی خاطرنشان کرد: مواجهه با پلشتی‌ها مانند مفاسد اقتصادی و قاچاق در دستورکار مجلس یازدهم است، ضمن این که می‌کوشیم موانعی که مانع از توزیع امکانات در کشور می‌شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رفع کنیم.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایجاد زمینه و بستر برای کار و تولید و جهش در مجلس یازدهم بسیار مهم است.

14 سرفصل و طرح در دستورکار قرار خواهد گرفت

زاکانی گفت: سال اول قرار است حدود 8 طرح اقتصادی در مجلس یازدهم دنبال شود و تا سال دوم امیدواریم که دولت جوان و انقلابی سر کار بیاید و کشور از حالت معطلی در بیاید، به همین دلیل 14 سرفصل و طرح در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امروزه اقتصاد، فوریت اول کشور است که معیشت و اشتغال و کنترل تورم و ایجاد تسهیلات برای مردم از دیگر اولویت‌هاست.

زاکانی خاطرنشان کرد: اساس کار مجلس معطوف به رفع مشکلات کشور و مردم است و می‌کوشیم به پیشرفت کشور سرعت بیشتری ببخشیم، اما با توجه به توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های جهانی باید این موضوعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کنیم.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: نقش فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی برای رسیدن به نتایج مذکور اجرای این برنامه‌ها و طرح ها بسیار مهم است چراکه فراکسیون اصلی مجلس می‌تواند موتور محرکه و پیشران در داخل مجلس باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا رئیس مجلس آینده به دنبال ریاست است یا سخنگوی مجلس است، گفت: افراد شاخصی در حال حاضر نامزد ریاست مجلس هستند و برخی از افراد هم به دنبال معرفی کردن نامزدهای دیگر هستند.

زاکانی اضافه کرد:‌ در پنجشنبه هفته جاری نامزدهای ریاست مجلس برنامه‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این فراکسیون ارائه داده و اعضا آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استماع خواهند کرد.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در نهایت باید به نامزدهای ریاست مجلس رأی دهند تا بتوانیم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در صحن اعلام کنیم. این در حالی است که در حال حاضر تمامی کارهای ما جنبه مشورتی دارد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: متن ماجرا و مسائل غیر حاشیه‌ای در روز پنجشنبه هفته جاری و بعد از شکل گیری شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد و تلاش داریم خروجی این نشست در روز هفتم خرداد در صحن اعلام شود.

لاریجانی اختیارات ویژه‌ای برای خودش در نظر گرفته بود

وی افزود: در مجالسی که آقای لاریجانی ریاست آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده داشتند، وی اختیارات ویژه‌ای برای خودش در نظر گرفته بود و هیأت رئیسه مجلس کمتر کاری می‌توانست انجام دهد؛ چراکه اختیارات در بسط رئیس مجلس بود.

زاکانی گفت: با اختیاراتی که به رئیس مجلس داده‌اند باید او ریاست کند، اما او باید آراء و نظرات و جنبه‌های درونی مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مدیریت و رهبری کند که ماحصل آن باید این باشد که مجلس از نظر فکری و جهت‌گیری بتواند پیشتازی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خود رعایت کند.

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: 13 کمیسیون تخصصی و 6 کمیسیون خاص در مجلس باید طوری عمل کنند که محصول کارشان در یک نظام هماهنگ منجر به پیشبرد اهداف مجلس شود که نقش رئیس مجلس در اینجا بسیار مهم است، البته معاونین مجلس هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: مجلس در رأس امور است، نه رئیس مجلس؛ رئیس مجلس نمایندگی همه افراد و عناصر و 290 نماینده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد.

زاکانی در پاسخ به این سؤال که آیا تشکیل فراکسیون‌های متعدد ناشی از هیجان‌زدگی و نیز تلاش برای جذب رأی برای رئیس مجلس نیست، گفت: هیچ فراکسیون سیاسی غیر از فراکسیون مردمی انقلاب تشکیل نشده است. همه فراکسیون‌هایی که این روزها تشکیل می‌شود، تخصصی هستند و هیچ تعارضی هم با فراکسیون سیاسی ندارد.

فراکسیون سیاسی به این معنا نیست که کارش فقط سیاسی است

رئیس کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی، ادامه داد: اینکه می‌گوییم فراکسیون مردمی انقلاب، فراکسیونی سیاسی است، به این معنا نیست که کارش فقط سیاسی است، بلکه به این معنی است که مردم به یک جریان فکری رأی داده‌اند و این جریان برای اینکه برنامه‌های خودش را برای خدمت به مردم، منسجم‌کند نیازمند سازماندهی در قالب فراکسیون است که همیشه قبل از تشکیل مجلس، تشکیل شده است.

زاکانی ادامه داد:‌ دو وظیفه عمده فراکسیون مردمی انقلاب هم انتخاب هیئت رئیسه است که ما دیگر با تغییر آیین نامه هیئت رئیسه موقت نداریم و بعد از هیئت رئیسه سِنی، بلافاصله هیئت رییسه دائم تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ما هم در اوج قابلیت‌ها قرار دارد هم اوج فشارها، تصریح کرد: اینکه همکاران ما می‌گویند کار مجلس یازدهم سخت است، به این معناست که مجلسی که معلوم نیست در کجای امور قرار دارد، باید به رأس امور برسد و این کار سختی است.

زاکانی ادامه داد: سخت بودن کار مجلس یازدهم به این معنا است که این مجلس می‌خواهد اقتصاد را نجات دهد. اقتصادی که با نگاه نئولیبرال به وضع کنونی افتاده و عده‌ای را پولدارتر و عده‌ای را فقیرتر کرده است. تغییر چنین اقتصادی، کار سختی است.

مجلس یازدهم باید با اژدهای هفت‌سر فساد مبارزه کند

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم باید با اژدهای هفت‌سر فساد مبارزه کند، تصریح کرد: این کار سختی است، چرا که تاکنون، اهتمام کافی به این امر وجود نداشته است.

زاکانی با بیان اینکه کار ما سخت است اما شدنی است، تصریح کرد: خواهید دید این نمایندگان کاری خواهند کرد که لبخند به لب مردم قرار گیرد.

منتخب مردم قم با بیان اینکه برای تشکیل مجلس مقتدر، نیازمند دقت هستیم، اظهار داشت: در تلاطم و مبتنی بر احساسات نمی‌توان مجلس مقتدر را دنبال کرد. سعی خواهیم کرد گام به کام مجلس را تشکیل دهیم و انتقال درستی از مجلس دهم به مجلس یازدهم داشته باشیم و این کار را بدون اینکه تفرقه و نقار ایجاد شود، دنبال خواهد شد.

زاکانی تصریح کرد: هر شعاری که تفرقه ایجاد کند، مخالف با منافع مردم و مجلسی است که مردم برای حل مشکلات خود به آن امید بسته‌اند. برای تشکیل مجلسی که گرهی از زندگی مردم باز کند، باید از منافع گروهی و دسته‌ای عبور کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار