جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت استان قم برگزار و مصوبات پیرامون چک‌های برگشتی، خسارات صنعت گردشگری قم، بخشودگی مالیاتی، مشکلات ارزی در واردات مواد اولیه، عدم تفویض اختیار کمیته ارزش‌گذاری کالا، فاصله ارز نیمایی و کالایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴ 29 May 2020

به گزارش تابناک قم، سی‌وسومین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت استان با حضور استاندار قم، مدیران دولتی، مسئولان اتاق بازرگانی استان و فعالان اقتصادی استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم اظهار داشت: بخش خصوصی و دولتی در کنار هم نقش اثرگذاری در رفع مشکلات دارند و باید جایگاه بخش خصوصی را در بسیاری از تصمیم‌سازی‌ها مورد توجه قرار داد.

مهرداد غضنفری افزود: در این جلسات، نتایجی به‌دست‌آمده است اما چون در انعکاس گزارش‌ها، کاهلی داشته‌ایم، نتوانسته‌ایم تلاش‌ها را به‌خوبی منعکس کنیم و در نتیجه حق فعالان اقتصادی تضییع‌ شده است.

وی با بیان اینکه باید شورای گفت‌وگوی استان از نظر محتوا، پیگیری‌ها و بازخورد در بالاترین سطح و رتبه قرار بگیرد و با پردازش مشکلات، نتیجه خوبی به دست آید، عنوان کرد: دفتر جذب سرمایه‌گذاری در کنار دبیرخانه باید دقت عمل بیشتری کند تا متناسب با عملکرد بتوانیم به نتیجه دست یابیم.

غضنفری خاطرنشان کرد: اخیراً در ارزیابی مشکلات خسارات رسته کشاورزی در کرونا جا ماند که با پیگیری به‌عنوان چهاردهمین رسته آسیب‌دیده در کشور لحاظ شد، پس باید در تنظیم گزارشات به این موارد توجه داشت تا به نتیجه مطلوب رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در مورد دغدغه‌های ارزی تعدادی از فعالان اقتصادی تصریح کرد: برخی قوانین ارزی در سطح کلان، مشکلاتی را برای صادرات و واردات فراهم کرده است و رفع این مشکلات در اختیار استان‌ها نیست.

تضعیف تولیدکنندگان با چک‌های برگشتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در مورد چک‌های برگشتی تولیدکنندگان در شرایط کرونایی اضافه کرد: مصوباتی را در ستاد تسهیل رونق تولید دنبال کردیم تا بتوانیم یک سال برای افرای که دارای چک برگشتی بودند فرصتی برای دریافت تسهیلات ایجاد کنیم.

محمود سیجانی عنوان کرد: چک‌های برگشتی، محدودیت‌های زیادی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود می‌آورد که با پیگیری، بخش زیادی از مشکلات رفع شد و محدودیت چک، یک سال به تعویق افتاد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: امروز صادرات با انبوهی از مشکلات انجام می‌شود و علاوه بر تحریم، صادرکنندگان درگیر بروکراسی‌های فراوانی هستند.

حسن آقاجانی بیان کرد: برخی از مواد اولیه در تولید کفش با رشد 33 درصدی در بورس همراه بوده درحالی‌که تولیدکننده باید با چک 4 ماهه و با قیمت قبل از عید تولیدات خود را صادر کند و این امر موجب ضرر و زیان فراوانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات گمرک و نوسان ارز نیز ازجمله دغدغه‌‎هایی است که صادرکننده و تولیدکننده چه در مسیر فروش محصولات و یا تأمین مواد اولیه با آن دست‌به‌گریبان است و در سطح کلان باید رفع شود.

ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان نیز خاطرنشان کرد: بخش خصوصی گرفتار چالش‌ها و موانع بی‌شماری در روند تولید است و با توجه به شیوع کرونا، نیز گرفتاری‌ها، چند برابر شده و هیچ حمایتی در این بخش دیده نمی‌شود.

کرونا توان تولیدکنندگان را گرفته است

وی عنوان کرد: مسئولان استانی در حد توان، تلاش خود را برای رفع گرفتاری‌های تولید به کار گرفته‌اند اما تا زمانی که این مشکلات در سطح کلان از میان نرود، امیدی به گشایش نداریم.

این تولیدکننده اظهار داشت: در شرایطی که کرونا توان تولید را از میان برده است، تولیدکنندگان با چک‌های برگشتی از طرف خریداران مواجه می‌شوند و هیچ ضمانتی برای نقد شدن آن وجود ندارد و عده‌ای نیز از این شرایط بازار، در کشیدن چک‌های برگشتی سوءاستفاده می‌کنند.

گفتنی است در این جلسه برخی از مصوبات پیرامون چک‌های برگشتی، خسارات صنعت گردشگری قم، بخشودگی مالیاتی در شرایط کرونایی، مشکلات ارزی در واردات مواد اولیه، عدم تفویض اختیار کمیته ارزش‌گذاری کالا، فاصله ارز نیمایی و کالایی و ...مورد ارزیابی قرار گرفت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار