رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی قم برای تولید محصولات صادراتی و درآمدزایی ارزی از این طریق قابل توجه‌ است.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵ 24 October 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: بخش کشاورزی استان قم طی سال‌های اخیر در تولید انواع محصولات صادراتی همچون پسته و خاویار به جایگاه مناسبی رسیده‌است و انتظار می‌رود این روند با مشارکت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش تقویت شود.

وی افزود: فراهم کردن زمینه حضور فعالان بخش کشاورزی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین پذیرش هیات‌های تجاری سایر کشورها برای بازدید از توانمندی‌های قم در حوزه کشاورزی از جمله اقدام‌های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان است.

وی با اشاره به نقش پررنگ صادرات در افزایش فرصت‌های شغلی و بالابردن حجم تولید محصولات در بخش کشاورزی استان، ادامه داد: با ایجاد بسترهای لازم طی سال‌های آینده به دنبال گسترش میزان صادرات محصولات کشاورزی تولید شده در قم و افزایش سهم تجارت استان در این بخش هستیم.

پورمیدانی با بیان این که فرآوری محصولات یکی از عوامل موثر بر گسترش حجم صادرات در بخش کشاورزی استان است، گفت: فرآوری محصولات کشاورزی نقش مهمی در موفقیت طرح‌های ارائه شده برای تجاری سازی فعالیت‌های این بخش دارد و موجب کاهش تلفات تولید و زیان‌های ناشی از آن‌ می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس راهبرد جامع الگوی کشت استان، واحدهای فرآوری محصولات در کنار زمین‌های کشاورزی ایجاد خواهد شد تا ارزش افزوده اقتصادی فعالیت‌های این بخش با رشد قابل توجهی مواجه و زمینه صادرات محصولات مورد نظر با شرایط بهتر فراهم شود.

طی سال‌های اخیر،‌ اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی قم مورد توجه جدی بوده‌ و سهم این بخش مهم اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال استان ارتقا قابل توجه‌ای پیدا کرده‌است.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار