استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر در خانواده ما فقیری نیست ما نسبت به ایتام جامعه و افراد نیازمند مسئولیت داریم، افزود: نسبت به شیعیان مظلوم افغانستان که به خاطر مشکلاتشان به ایران مهاجرت می‌کنند هم مسئولیت داریم و باید به آنها کمک کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 23 November 2021

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سخنرانی دوشنبه شب حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه که نزدیک به ۴۰ موعظه اخلاقی در آن بیان شده است، ابراز کرد: سیدرضی می‌گوید اگر در نهج البلاغه جز این حکمت چیز دیگری نبود برای عظمت این کتاب کافی بود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در ابتدای این حکمت می‌فرمایند از کسانی نباش که امید دارند آخرت آبادی داشته باشند ولی عملی انجام نمی‌دهند، گفت: در ذیل این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در شرح نهج البلاغه آمده است که متاع بی ارزش دنیا بدون تلاش به کسی نمی‌رسد، چطور برخی انتظار دارند که بدون عمل وارد بهشت جاودان الهی شوند و با دست خالی به بهشت بروند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه افزود: این طور نیست که گمان کنیم خداوند دنبال بهانه می‌گردد که ما را به بهشت ببرد بلکه خداوند در قرآن از عمل خیر به عنوان تجارتی یاد می‌کند که ما را به بهشت می‌رساند یعنی باید یک عملی انجام دهیم تا بهشت را در مقابل آن به ما بدهند.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) همواره از کمی اعمال خود و کافی نبودن عبادتشان سخن می گفتند، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) که یک ضربتشان در جنگ خندق از عبادت ثقلین تا روز قیامت بیشتر است و شب و روز مشغول عبادت خدا و خدمت به خلق خدا بودند به محراب عبادت که می‌ایستادند از کمی عبادات خود به درگاه خدا گریه و استغفار می‌کردند آنگاه چطور ما انتظار داریم که بدون عمل وارد بهشت شویم.

حسینی قمی با بیان اینکه ما باید به وظیفه خود در حد توان عمل کنیم و امید به لطف و بخشش خدا هم داشته باشیم، افزود: امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ مهمانشان که شب از گریه های امیرالمؤمنین بیدار شده و گفته بود شما که چنین از خوف خدا گریه می‌کنید پس ما چه امیدی داشته باشیم، فرمودند قطره اشکی از خوف خدا دریاهایی از آتش را خاموش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۲۱۵ سوره مبارکه بقره می فرماید راه رسیدن به بهشت این است که هر خیری که انجام می‌دهید اول از پدر و مادر خود شروع کنید، سپس نزدیکان و خویشاوندان و در مرحله بعد ایتام و مساکین و در راه مانده ها و …، بنابراین اگر می خواهیم صدقه بدهیم ابتدا به نزدیکان و خویشاوندان خود صدقه بدهیم و گرفتاری مالی نزدیکان و خویشاوندان خود را برطرف کنیم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: فردی از امام پرسید فقیر درب خانه را می‌زند آیا ما به این فقیر کمک کنیم یا صدقه خود را نگه داریم و به خویشاوندان خود کمک کنیم؟ حضرت فرمودند صدقه را نگه دارید برای خویشاوندان خود و فقیر را رد کنید و در روایت دیگر امام زمان(عج) فرمودند اگر در خویشاوندان شما محتاجی وجود دارد صدقه به دیگران قبول نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در خانواده ما فقیری نیست ما نسبت به ایتام جامعه و افراد نیازمند مسئولیت داریم، افزود: با شیوع بیماری کرونا ۵۱ هزار کودک، در کشورمان پدر یا مادر خود را از دست دادند و ما در برابر این ایتام مسئولیت داریم؛ همچنین نسبت به شیعیان مظلوم افغانستان که به خاطر مشکلاتشان به ایران مهاجرت می کنند مسئولیت داریم و باید به آنها کمک کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار