مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: اکنون ذخائر خونی قم در گروه های O و B منفی شرایط خوبی ندارد و از افراد ۱۸ تا ۶۵ سال که از سلامت جسمی برخوردارند و این دو گروه خونی را دارند دعوت می شود نسبت به اهدای خون خود اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۵۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹ 31 July 2022

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان اظهار داشت: گرچه ذخائر خونی قم در دیگر گروه ها نیز با کاهش مواجه شده اما در گروه های O و B منفی به اهداکنندگان بیشتری نیازمندیم.

وی در ادامه با اشاره به این که حجامت و اهدای خون دو مقوله جدا از هم هستند گفت: حجامت کمک به خود است ولی در اهدای خون کمک به دیگران و نوع دوستی مطرح است و در اهدای خون بحث اصلی این است که نیاز حیاتی انسان دیگری را تامین کنیم و حیات انسان دیگری را نجات دهیم.

وی تاکید کرد: در اهدای خون جنسیت مطرح نیست و خانم ها هر چهار ماه یکبار و آقایان هر سه ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند.

نوریان ضمن اشاره به فرهنگ سازی برای اهدای خون گفت: در اهدای خون ۴۵ هزار مراجعه  کننده در قم در طول سال داریم که با فرهنگ اهدای خون آشنا هستند و از نظر شاخص بین المللی و کشوری در وضعیت خوبی قرار داریم به شرطی که اهدای خون این افراد مداومت و استمرار داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این که محصولات حیاتی و متنوع خونی جان افراد بسیاری را نجات می دهد گفت: فرآورده های خونی از یک واحد خون کامل از اهدا کننده از جمله گلبول قرمز متراکم، پلاسما و خون اشعه دیده گرفته می شود و از پلاسما نیز داروهای مشتق از پلاسما تولید می شود.

ذخائر خونی قم در گروه های O و B منفی شرایط خوبی ندارد

وی با اشاره به این که روزانه از ۹۵ درصد افرادی که برای اهدای خون به مراکز استان قم مراجعه می کنند خون گیری انجام می شود ابراز داشت: خون هایی که گرفته می شود و محصولات فرآورده های خونی ایران ایمنی بسیار بالایی دارد و چندین بار تست های مختلف ویروسی و واگیردار روی آن انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: پزشک پیش از اهدای خون فرد را معاینه می کند و سئوالات تخصصی می پرسد و برخی بیماران معاف از اهدای خون می شوند چون شرایطی دارند که خونشان برای گیرنده خون مناسب نیست یا اهدای خون برای فرد ضرر دارد.

وی گفت: تمام افراد ۱۸ تا ۶۵ سال از زن و مرد بالقوه می توانند اهدای خون داشته باشند و این افراد از نظر وزن نباید کمتر از ۵۰ کیلوگرم داشته باشند، از وضعیت جسمی خوبی دارا بوده و بیماری نداشته باشند.

نوریان افزود: اگر فردی مبتلا به کرونا بوده است بعد از بهبودی می تواند اهدا کننده خون باشد و این بیماری از انتقال خون منتقل نمی شود.

نهم مرداد ماه به عنوان روز اهدای خون نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار