استان قم در زمینه مشاغل خانگی هیچ‌گاه نتوانسته در کشور موفق عمل کند به‌طوری‌که این استان در صدور مجوز مشاغل خانگی در رده 27 کشوری قرار دارد که نمی‌تواند برای شهر زیارتی مانند قم قابل‌قبول باشد.
کد خبر: ۲۵۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 10 July 2016
به گزارش تابناک قم، نزدیک به 10 سال پیش با یکی از واردکنندگان عمده وسایل بازی کودکان از کشور چین در خصوص دلیل پیشرفت اقتصاد این کشور آسیای جنوب شرقی صحبت می‌کردم.

شاید برای خودم هم همان زمان قبول کردن صحبت‌های این تاجر وسایل بازی کمی غیرمنطقی بود اما واقعیت همان چیزی بود که وی از نزدیک آن را در سفرهای متعددش به این کشور دیده بود.

این تاجر ایرانی می‌گفت که عمده وسایل بازی خود را از روستاهای دورافتاده این کشور و از خانه‌هایی که با حمایت‌های دولت دست به تولید زده‌اند، خریداری می‌کند.

وی می‌گفت، مشاوران اقتصادی به این خانه‌های روستایی سر می‌زدند و حتی لیست آماده‌شده‌ای از تقاضا و نیازهای کشورهای مختلف را به آن‌ها می‌دادند.

البته نباید پیشرفت چشم‌گیر چین در حوزه‌ای اقتصادی را در همین مشاغل خانگی جستجو کنیم اما به‌هرحال این موضوع هم توانسته درصد هرچند پایین اما مهمی از رشد اقتصاد این کشور را شامل شود.

حال کشورمان در این سال‌ها نیازمند رشد اقتصادی است تا بتواند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کند و از اقتصاد نفتی خود را خارج کند، موضوعی که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها بر آن تأکید کرده و بر ضرورت تکیه‌بر توان داخلی صحبت کرده‌اند.

در این میان بها دادن به مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در خانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کوتاه‌مدت داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در خصوص مشاغل خانگی وجود دارد، برنامه‌ریزی بلندمدت و داشتن نگاه به صادرات است، به‌هرحال تکیه کردن به مصرف داخلی نه‌تنها رشد مشاغل خانگی را در پی نخواهد داشت بلکه روزبه‌روز بر استحکام و پیشرفت آن نیز ضربه خواهد زد.

کارنامه ضعیف استان قم در مشاغل خانگی

این در حالی است که استان قم در این زمینه هیچ‌گاه نتوانسته در کشور موفق عمل کند به‌طوری‌که این استان در صدور مجوز مشاغل خانگی در رده 27 کشوری قرار دارد که نمی‌تواند برای شهر زیارتی مانند قم قابل‌قبول باشد.

نصرالله بازوند، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم دراین‌باره می‌گوید: در بخش مشاغل خانگی در سال 90 حدود 5585 مجوز، در سال 91 تعداد مجوزهای استان قم 3050 مجوز، در سال 92 این تعداد به 959 مجوز، در سال 93 به 646 مجوز و در سال 94 به 1094 مجوز ارتقاء دادیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم با اشاره به نقاط قوت وی ادامه می‌دهد: زودبازده بودن، سرمایه‌بر بودن، افزایش سطح تولید، افزایش رفاه اجتماعی ازجمله نقاط قوت است همچنین زنان کمترین افرادی هستند که در استان قم دارای مشاغل خانگی هستند.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره می‌گوید: استان قم این مزیت را دارد که در چهارراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته اما از این ظرفیت به‌درستی استفاده نمی‌شود، احداث بازارچه صنایع‌دستی که به بارها موردبحث بوده فرصت مناسبی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی استان است.

وی با اشاره به تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه استان ادامه می‌دهد: اگر هماهنگی مناسبی با مجموعه اوقاف انجام شود ظرفیت خوبی است که برای شهر و روستاهای استان تعاملی برای عرضه این محصولات ایجاد شود.

حال انتظار می‌رود مسئولان استانی و به‌خصوص شهرداری قم برای حمایت از صنایع‌دستی و بالاتر از آن برای حمایت از اشتغال نسبت به ایجاد بازارچه‌های فصلی و دائمی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی که عمدتاً هم صنایع‌دستی را شامل می‌شود، گام اساسی و جدی را بردارد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار