در طرح درازمدت روزی برای تشویق رانندگان موتوسیکلت پیشنهاد خواهد شد که به عنوان «روز بدون موتور» در نظر گرفته شود و طبق هماهنگی با سازمان اتوبوس‌رانی تمامی رانندگان موتوسیکلت‌ که در آن روز از موتوسیکلت استفاده نکنند ترددشان با وسایل حمل و نقل عمومی رایگان باشد.
کد خبر: ۲۵۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸ 11 July 2016
به گزارش تابناک قم، با 90 دسی‌بل آلودگی صوتی و سرعت 3 برابر حد مجاز طوری از مقابلت رد می‌شوند که دود اگزوزشان به سرفه‌ات بیندازد. کافی است در اتاقی که پنجره به یکی از خیابان‌های شهر دارد‌ بخواهید چند ساعتی استراحت کنید.  5 دقیقه‌ای یک بار عبور یک موتوسیکلت با آلودگی صوتی 3 برابر حد مجاز خوابتان را آشفته می‌کند و آرامش‌تان را به هم می‌زند. قم‌ شهری که 350 هزارموتوسیکلت‌سوار دارد‌ شهری نیست که مردم در آن با آسایش بتوانند یک خواب راحت داشته باشند مگر در ساختمان‌هایی با دیوارهای عایق.

اینکه هیچ شهری به اندازه قم موتوسیکلت‌ ندارد تقریباً برای همه روشن است. اما مشخص نیست چرا تمام موضوعات چالش‌زای شهری از جمله همین مشکل موتوسیکلت‌ها باید فقط در قم خودش را نشان دهد. چرا مسئولان شهرهای دیگر می‌توانند جلوی رشدموتوسیکلت‌ها را بگیرند اما در قم نه؟ این شبیه همان سؤالی که چرا کلان‌شهرهای دیگر سال‌هاست معضل وانت‌بارها را حل کرده‌اند ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم؟

وقتی نمودار سهم هر یک از وسایل نقلیه در حمل و نقل درون‌شهری را نگاه کنید‌ اتوبوس،‌ تاکسی،‌ خودروی شخصی و موتوسیکلت هر کدام نقشی دارند. در شهرهای دنیا نقش موتوسیکلت تقریباً به صفر رسیده و حتی بسیاری از کشورهای جهان سوم هم به راحتی اجازه تردد موتوسیکلت در خیابان‌هایشان را نمی‌دهند. در کشور ما اما هنوز این برنامه‌ریزی دقیق شهری شکل نگرفته اماکلان‌شهرها معمولاً کمتر از 5 درصد از سهم حمل و نقل‌شان را به موتوسیکلت اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در قم 11 درصد سفرهای درون شهری با موتوسیکلت صورت می‌گیرد. آماری که هم عجیب هست و هم هشداردهنده. موتوسیکلت‌ها 3 برابر خودروها هوا را آلوده کرده و با ایجاد آلودگی صوتی سلامت روان جامعه را به خطر می‌اندازند اما گویا اراده‌ای نیرومند برای حل این معضلات در قم كمتر دیده می‌شود.

اختصاص 17 نقطه برای پارکینگ موتوسیکلت

«علیرضا میرزایی»‌ مدیر اداره کنترل امور ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان این‌که سال گذشته تمهیدات خوبی برای ساماندهی موتوسیکلت‌ها در کوتاه مدت و درازمدت در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در کوتاه مدت 17 نقطه به عنوان پارکینگ موتوسیکلت‌ها مشخص شدند که 2 نقطه برای موتوسیکلت‌های متخلف و 15 نقطه برای سایر موتوسیکلت‌ها در هسته مرکزی شهر و شوارع اطراف بوده است.

وی گفت: تمام موتوسیکلت‌ها از پیاده‌روها، ‌شوارع اصلی و مناطق غیر مجاز تخلیه شده و در پارکینگ‌ها به صورت ایمن و استاندارد پارک می‌شوند.

به گفته مدیر اداره کنترل امور ترافیک شهرداری قم‌ بر اساس آمار پلیس 85 درصد سرقت موتوسیکلت‌ها در خارج از پارکینگ‌ها بوده است.

بر اساس این اقدام دیگر موتوسیکلت‌هایی که کنار خیابان یا در پیاده‌روها پارک می‌شوند‌ برای مردم مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند.

وی با اشاره به حذف پلکانی موتوسیکلت‌ها از فضای شهری تصریح کرد: برای دراز مدت، برنامه‌ای زمان‌بندی شده که در ابتدا محیطی به عنوان محیط آرام در نظر گرفته شود که موتوسیکلت‌ها حق ورود به آن را نداشته باشند. می‌توان این طرح را در باغ‌راه‌ها و بوستان‌ها اجرا کرد.

روز بدون موتوسیکلت

میرزایی گفت: در طرح درازمدت روزی برای تشویق رانندگان موتوسیکلت پیشنهاد خواهد شد که به عنوان «روز بدون موتور» در نظر گرفته شود و طبق هماهنگی با سازمان اتوبوس‌رانی تمامی رانندگان موتوسیکلت‌ که در آن روز از موتوسیکلت استفاده نکنند ترددشان با وسایل حمل و نقل عمومی رایگان باشد.

مدیر اداره کنترل امور ترافیک شهرداری قم در خصوص ورود و خروج موتوسیکلت به مسیرهای خط ویژه یا سامانه تندرو افزود: متأسفانه تصادف‌های زیادی  با ورود موتوسیکلت به مسیرهای سامانه تندرو و یا حرکت خلاف جهت در معابر به وقوع می‌پیوندد.

وی گفت: جلسات کارشناسی بسیاری با پلیس راهور و سایر مجموعه‌های دولتی برگزار شده است که رویکرد عمده این بود که در ابتدا شهری آرام داشته باشیم و همچنین از ظرفیت موتوسیکلت‌ها نیز استفاده کنیم.

میرزایی با بیان این‌که در اجرای طرح ویژه موتورسواران اقدام‌های تشویقی بسیار در نظر گرفته شده است، افزود: در خصوص فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از موتوسیکلت از مهر ماه گذشته در مدارس و بوستان‌ها تلاش‌های بسیاری از جمله نصب پوستر و بنر، تهیه کلیپ و تیزر انجام گرفته است.

وی بیان کرد: طرح ویژه موتوسیکلت‌ها که از سوی این بخش در نظر گرفته شده کامل است. اما برخی از دستگاه‌های دولتی بایدهماهنگ باشند تا طرح به مرحله اجرا در بیاید چرا که برای این طرح ضمانت قانونی کافی نیز وجود دارد.

مدیر اداره کنترل امور ترافیک شهرداری قم ادامه داد: چنانچه دستگاه‌های دولتی و نهادها همسو حرکت کنند ادعا می‌کنیم که شهر قم عاری از موتوسیکلت خواهد شد زیرا تحقق این امر با توجه به ظرفیت‌ها، ‌اقلیم و معابر شهر قم امکان‌پذیر است.

وی گفت: متأسفانه به موتوسیکلت‌سوار اجازه می‌دهیم که وارد خط ویژه و طرح ترافیک شود و در نقطه‌ای نامناسب در پیاده‌رو پارک کند. موتوسیکلت‌سوار باید گواهینامه،‌ بیمه نامه، کلاه ایمنی و معاینه فنی نیز باید داشته باشد اما در عمل کنترل درستی  درخصوص این موضوعات صورت نمی‌گیرد.

میرزایی تصریح کرد: تمام مراکز معاینه فنی شهرداری به صورت مداوم آماده صدور کارت معاینه فنی برای موتوسیکلت‌ها هستند اما نیاز به برخوردی داریم که مراجعه به این مراکز را الزامی کند.

وی گفت:‌ چنانچه ادارات و نهادها با شهرداری همسو باشند شهرداری توان صد در صدی برای ساماندهی موتوسیکلت‌ها را دارد مگر این‌که این بخش‌ها از وضع موجود رضایت داشته باشند.

مدیر اداره کنترل امور ترافیک شهرداری قم اظهار کرد: موتوسیکلت‌ها 7 برابر خودروهای آلوده‌کننده در هوا آلودگی ایجاد می‌کنند.

تدوین طرح جامع

میرزایی بیان کرد: طرح جامعی آماده شده که چنانچه دستگاه‌های دولتی اجازه دهند محوری به صورت پایلوت انتخاب شود که این محور فاقد موتوسیکلت باشد و  روزی به عنوان روز بدون موتوسیکلت نام‌گذاری شود تا فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص انجام گیرد.

میرزایی گفت: در این طرح از سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت درخواست شده که کارخانه‌ها همراه با فروش موتوسیکلت کلاه ایمنی نیز به افراد تحویل دهند.
وی تصریح کرد: ‌لازم است سایر دستگاه‌ها نیز موتوسیکلت‌سوار را تشویق کنند تا موتور خود را در پارکینگ قرار دهد.

وی با طرح این پرسش كه به راستی موتوسیکلت‌سواران از چه قانونی تبعیت می‌کنند، افزود: متأسفانه خودروهای موتوردار وموتوسیکلت‌ها از دیدگاه قانون دارای قوانینی یکسان هستند که البته همین قوانین هم از سوی موتوسیکلت‌سواران به خوبی اجرانمی‌شود.

اگر نگاهی به آمار پزشکی قانونی داشته باشید متوجه می‌شوید سال گذشته 64 نفر از همشهریانمان در تصادفات مرتبط با موتوسیکلت جان باخته‌اند. به نظر می‌رسد برای توقف این کشتار دسته جمعی و این همه عوارضی که این وسیله نقلیه دارد‌ باید قم را به شهری عاری از موتوسیکلت تبدیل کرد.

عجیب نیست که سلامت‌ و امنیت‌  مردم و محیط زیست در یک شهر قربانی عده‌ای بشود که مایل نیستند مانند دیگران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار