فرماندار:
رضا سیار با تاکید بر ضرورت سنجش دقیق میزان ریزگردها و چگونگی روند تولید گرد و غبار در روزهای مختلف از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، افزود: به طور حتم این اقدام وجود مشکلات تنفسی که در حال حاضر در قم شاهد هستیم را ثابت خواهد کرد.
کد خبر: ۲۶۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 24 July 2016
به گزارش تابناک قم، رضا سیار عصر شنبه در جلسه شورای هماهنگی برنامه ریزی و توسعه قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: پدیده ریزگردها واقعا مردم قم را به رنج طاقت فرسایی دچار نموده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان ذرات معلق در هوا به حدی افزایش پیدا کرده، که برغم تابش نور خورشید هوا وضعیت ابری پیدا کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت سنجش دقیق میزان ریزگردها و چگونگی روند تولید گرد و غبار در روزهای مختلف از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، افزود: به طور حتم این اقدام وجود مشکلات تنفسی که در حال حاضر در قم شاهد هستیم را ثابت خواهد کرد.

سیار هم چنین با اشاره به کمبود فضای سبز قم و اهمیت بحث توسعه کمربند سبز شهری، افزود: آران و بیدگل از توابع کاشان تنها با داشتن حدود 80 هزار تن جمعیت در مقایسه با شهری مانند قم با بیش از یک میلیون تن جمعیت، 15 برابر بیشتر جنگل کاری و فضای سبز دارد، که این مساله باید جبران شود.

فرماندار قم با اشاره به تعهد سازمان جنگل ها و مراتع کشور مبنی بر انجام سالانه 5 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی و احداث کمربند سبز در اطراف قم و تخصیص اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال برای آن، خاطرنشان کرد: تحقق این امر که در قالب انعقاد تفاهم نامه ای میان استان و سازمان یاد شده در اواخر سال 93صورت گرفته، مستلزم تلاش مجموعه های مختلف استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد این اداره کل برای مقابله با ریزگردها، افزود: پس از 3 سال بروز مشکل در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای قم تقریبا طی 2 سال گذشته با تلاش های فراوان این ایستگاه ها فعال شده اند.

سید رحمان دانیالی با تاکید بر اینکه ریزگردها در استان روند رو به رشد و افزایشی دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود باید در بودجه سال 95 به بخش محیط زیست در الگوی توزیع اعتبارات تملک داریی های سرمایه ای قم عنایت ویژه ای صورت بگیرد و ضریب 3 دهم درصدی پیش بینی شده برای آن افزایش پیدا کند.

وی هم چنین با بیان اینکه ریزگردها در قم مقطعی هستند افزود: با این وجود میزان ریزگردها در این استان تا 40 درصد بیشتر از استاندارد برآورد می شود و به همین خاطر دیر یا زود شاهد شیوع بیماری های ریوی خواهیم بود.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه دریاچه حوض سلطان به یکی از مهمترین کانون های تولید ریزگرد تبدیل شده، اضافه کرد: بسته شدن آب ورودی این دریاچه واقعا برای قم مشکل ساز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری هم چنین افزود: در جانمایی کارخانه ها و صنایع آلاینده در استان باید سیاست گزاری ها و برنامه ریزی های ویژه ای صورت گیرد که در این راستا هماهنگی هایی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای سفر به قم و پیگیری این مساله انجام گرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار