بهانه‌جویی برای دریافت وثیقه از سوی بانک‌ها، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی و برخورد سلیقه‌ای مهم‌ترین مواردی است که متقاضیان تسهیلات به آن اشاره می‌کنند.
کد خبر: ۳۱۷۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲ 25 October 2016
به گزارش تابناک قم، شهر فرهنگی‌مذهبی قم که کمتر نام و نشانی در زمینه صنعت و فعالیت‌های تولیدی دارد در سال‌های اخیر کانون توجه کسانی است که ظرفیت‌های نهفته در آن را شناخته‌اند. قرارگرفتن در چهارراه مواصلاتی ۱۷ استان، مجاورت با پایتخت و داشتن صنایع کوچک بومی و قدیمی از مهم‌ترین عواملی است که نگاه تیزبین کار‌شناسان و اهالی اقتصاد را به خود جلب کرده است.  

وجود نواحی و شهرک‌های تخصصی صنعتی که در سال‌های اخیر رشد کرده و بالنده شده‌اند، منطقه ویژه اقتصادی، معادن غنی و سرشاری مثل دریاچه نمک و معدن منگنز و نارچ تنها گوشه‌ای از فعالیت این شهر کوچک و فرهنگی است. در چنین شرایطی که مجموعه تلاش‌ها بر پیشرفت صنعتی و اقتصادی استان اهتمام دارد موانعی نیز وجود دارند.

برخورد غیرقانونی و نامناسب بانک‌ها در حمایت صنعت و اقتصاد استان مسأله مهمی است که در سال ۹۵ بیشتر خود را نشان داد، آنجا که دولت طرحی در راستای ارائه تسهیلات ۱۸ درصد رونق تولید را از محل منابع بانک‌های استان در نظر گرفت اما بانک‌های خصوصی قم خود را کنار کشیدند برخی بانک‌های دولتی هم به برخورد سلیقه‌ای در این زمینه روی آوردند. بهانه‌جویی برای دریافت وثیقه از سوی بانک‌ها، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی و برخورد سلیقه‌ای مهم‌ترین مواردی است که متقاضیان تسهیلات به آن اشاره می‌کنند.

مشکل بانکی

«حمیدرضا ستودیان» مدیرعامل یکی از واحدهای صنعتی فولاد واقع در منطقه صنعتی نیزار استان، می‌گوید: مدیران این مجموعه صنعتی از مدیران با سابقه فولاد مبارکه هستند که تجربه ساخت و راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجموعه فولاد ایران را دارند.

وی با اشاره به اینکه همین پیشینه روشن سبب شد از سال ۸۴ تصمیم به ساخت مجتمع فولادی در منطقه نیزار گرفته شود، ادامه داد: با حمایت استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زیرساخت‌های صنعت فولاد در نیزار اعم از آب، برق، گاز، راه‌های دسترسی، راه‌آهن و منابع سنگ‌آهن نیز برای راه‌اندازی این صنعت آماده‌سازی شده است.  

وی تأمین منابع مالی و فاینانس رامهم‌ترین مشکلات این واحد صنعتی برشمرد و تصریح کرد: طرح‌های صنعتی در بانک صنعت و معدن ارائه‌شده اما بانک برای تعیین اهلیت‌شناسی پروژه‌ها راه‌های مالی را پیشنهاد می‌دهد. برای اینکه یک طرح در این بانک مطرح و تأیید شود باید ۱۰ درصد آورده سهامداران به‌صورت نقدی در حساب بانک‌ها ذخیره شود؛ این یعنی ۳ درصد یک پروژه.

ستودیان گفت: برای هزار میلیارد تومان باید ۳۰ میلیارد تومان در بانک گردش حساب داشته باشیم و هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را در منطقه نیزار انجام دهیم و موضوع لاینحل مانده است.

مدیرعامل واحد صنعتی فولاد استان افزود: طرح‌های بزرگ فولادی کشور مثل توسعه فولاد مبارکه و خوزستان در سیاست‌های خود دارند که این طرح‌ها را در خارج از اصفهان و خوزستان اجرا کنند. فولاد خوزستان سالانه ۱۳ میلیون تن طرح دارد که ۸ میلیون تن در داخل استان و ۵ میلیون در خارج استان انجام شود.

به گفته وی، واحد صنعتی نیزار ظرفیت اجرای پذیرش این طرح را دارد که با استفاده از اعتبار این شرکت‌ها برای اهلیت و تعیین اعتبار در بانک استفاده کند تا منطقه صنعتی نیزار را رونق دهد.

مسدود کردن تسهیلات

مدیر امور مالی یکی دیگر از واحدهای صنعتی استان نیز با انتقاد از اقدام بانک‌ها در مسدود کردن بخشی از تسهیلات اظهار کرد: با توجه به شرایط اضطرار برای دریافت تسهیلات به یکی از بانک‌های خصوصی استان مراجعه کردیم. در این بانک اعلام کردند ما می‌توانیم از منابع داخلی بانک تسهیلات بپردازیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از چین برای کارخانه ماشین‌آلات خود را سفارش دادیم ۲۰ درصد هزینه را پرداخت کردیم الآن که آماده حمل شده باید ۷۰ درصد مبلغ را واریز کنیم برای تأمین این هزینه اگر روند اداری را طی می‌کردیم حداقل ۵ ماه باید پیگیر می‌شدیم که در ‌‌‌نهایت ممکن بود به نتیجه هم نرسیم. پس به ناچار با پیشنهاد بانک موافقت کردیم، اما موقع دریافت وام ۱۵ درصد را مسدود کردند و این به مشکلی برای ما تبدیل شده است؛ چون به این مبلغ برای پیشبرد کار خود نیاز داریم.

«احمد ذاکری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی تاکنون هیچ پرداختی در راستای حمایت از صنعتگران و رونق تولید استان نداشته‌اند اظهار کرد: با وجودی که تعدادی از واحدهای صنعتی به بیش از ۱۰ بانک خصوصی استان معرفی شده‌اند، هنوز هیچ عقد قراردادی صورت نگرفته است.

«بانک‌های خصوصی در کمیسیون بانک‌های استان شرکت نمی‌کنند.» موضوعی که «محمد ساعدی»، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان، بار‌ها در جلسات اقتصادی استان به آن اشاره کرده است و دیگر مسئولان به آن اذعان دارند.

خط و نشان استاندار برای بانک‌ها

نتیجه گزارش‌ها این شد که «سیدمهدی صادقی» استاندار قم، در این زمینه خواستار تعیین سهم بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی شود.  وی با خط و نشان کشیدن برای بانک‌های خصوصی گفت: اگر بنا باشد بانک‌های خصوصی در برنامه‌ها و طرح‌های کلان استان مشارکت نداشته باشند مجموعه استان هم از آن‌ها حمایت نمی‌کند.  اینکه حمایت یا نبود حمایت مسئولان استان از بانک‌های خصوصی چگونه می‌تواند باشد خود جای تأمل دارد ولی واقعیت این است که این روند عملکرد بانک‌ها نمی‌تواند گرهی از مشکل صنعتگران باز کند. همین موضوع سبب هدایت سرمایه‌ها و فرصت‌های اقتصادی به دیگرشهر‌ها می‌شود و هدف «رفع برخی عقب‌ماندگی‌های شهر» نیز کماکان بر زمین خواهد ماند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار