رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز با وجودی که تقیه وجود ندارد ولی ما اجازه بعضی مسائل را از نظر علمی، فقهی و مصلحت حکومتی نداریم و ولی فقیه رسما به ما فرمودند، باید اموری که نزد دیگران مقدس است را رعایت کنید.
کد خبر: ۳۱۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 26 October 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد یزدی در دیدار با رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن حدیث حوزه افزود: رهبر معظم انقلاب، یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه را تربیت مجتهد و تعیین کسانی که بتوانند پاسخگوی مسائل مورد نیاز امت اسلامی باشند؛ دانستند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز که مطالب جدید فقهی مطرح شده که سابقه در کتب فقهی ندارد و باید با مبانی کلی مطرح شود و قرآن و حدیث می توانند نیاز یک فقیه را تامین کنند تا وی با جرات و اطمینان حکم الله را بگوید.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: دو یادگار پیامبر اکرم(ص) مانند قرآن و حدیث، سرمایه اصلی حوزه های علمیه هستند و باید به آنها توجه شود و یکی از اقدامات انجمن حدیث حوزه می تواند توجه به تاریخ حدیث و تفکیک احادیث صحیح از مدخل باشد.

آیت الله یزدی اظهار داشت: در حوزه به قرائت، حفظ، روانخوانی و تجوید قرآن پرداخته شده ولی آنچنان که باید به فقه قرآن توجه نشد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه هرکسی نمی تواند قرآن را تفسیر کند و عمق آیات را متوجه شود، گفت: درایت حدیث نیز غیر از روایت است؛ درایت حدیث با روایت حدیث متفاوت است؛ بسیاری از افراد می توانند راوی حدیث باشند اما درایت حدیث نمی توانند داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین همچنین گفت: از شناخت رجال، تاریخ و کتب حدیث در حوزه باید به سمتی حرکت کرد که به عمق حدیث و روایت توجه شود و احادیث فقهی و حکمتی طبقه بندی شوند؛ این مساله وظیفه حوزه های علمیه است و از مردم نمی توان توقعی داشت که چنین کاری انجام دهند.

آیت الله یزدی با اشاره به اینکه به بحث کلام و فلسفه در حوزه بعد از پیروزی انقلاب توجه بیشتری شد، گفت: بعد از مراجع عظام که بیشتر رشته فقهی دارند، در سطح مدرسین از رشته فقه و اصول که جدا شوید، چند نفر در حوزه داریم که احادیث حکمی و کلامی را بررسی کرده باشند.

وی همچنین با قدردانی از تلاش های آیت الله ری شهری در امر حدیث، گفت: بسیاری از تالیفات موسسه دارالحدیث را مرور می کنم و کارهای خوبی انجام گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار