کد خبر: ۴۹۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 25 September 2017
به گزارش تابناک قم، اواخر سال 92 که زمزمه راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس های تندرو در قم مطرح شد انتقادات زیادی به همراه داشت، اگرچه بخشی از شهروندان که عمده تردد درون شهری خود را با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می دادند از این خبر خوشحال شدند. 

با وجود مشکلات عدیده، اما حالا که بعد از گذشت چند سال شهروندان به این نحوه تردد خو گرفتند چند ماهی می شود که زمزمه جمع آوری یکی از خطوط ویژه در خیابان آذر شنیده می شود. 

سید مهدی صادقی استاندار قم در این باره می گوید: حدود سه الی چهار سال گذشته که این خط اجرا شد بحث کارشناسی علمی برای این مسیرانجام نشده است، در خطوط بی آر تی باید ابتدا و انتهای یک مسیر یکنواخت باشد، اما به دلیل اینکه خیابان آذر عرض کمی دارد، نمی‌تواند بهره‌برداری مطلوبی از خط بی آر تی داشته باشد. 

وی افزود: در رابطه با جمع‌آوری این خط استانداری به این نتیجه رسید که با بحث‌های کارشناسی شهرداری، یک فرصت دوباره به شهرداری داده شود تا اشکالات و موانع از سوی شهرداری رفع شده و بدون جمع‌آوری خط بی آر تی معضل ترافیک این منطقه را حل کند که چنانچه این ایرادات و مشکلات از سوی شهرداری رفع نشود شورای ترافیک این طرح را جمع‌آوری می‌کند، که متأسفانه شهرداری نتوانست این ایرادات را رافع کند.

اهمیت حمل و نقل شهری قم

با توجه به گسترش شهر قم در یک دهه اخیر، امروزه مدیریت صحیح حمل و نقل شهری قم از اهمیت ویژه و در عین حال از پیچیدگی های خاص و فراوانی برخوردار شده است. 

به دلیل افزایش جمعیت در شهر قم و تراکم جمعیت در برخی نواحی خاص و همچنین فعالیت شغلی، اجتماعی و ... اکثر شهروندان در نواحی دیگر شهر، افزایش تردد درون شهری امری بدیهی و واضح است. 

این افزایش دارای آثار و تبعات نامطلوب مختلفی از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و در کل آلودگی محیط زیست شهری را در پی دارد. لزوم توجه به سلامتی جامعه و کیفیت زندگی مردم ضرورت مدیریت صحیح توسعه، برنامه ریزی و مدیریت حمل و نقل شهری را بیان می کند. 

کارشناسان براین باورند که سیستم حمل و نقل شهری در افزایش پایداری محیط زیست شهری و بویژه کاهش یا افزایش آلودگی های شهری بسیار موثر است. از همین رو سیستم حمل ونقل مناسب جهت حمایت از حیات و قابلیت زیست در شهرها، اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا مستقیما بر آنچه قابلیت زیست پذیری شهرها نظیر کیفیت، صدا، بهداشت، بهره وری انرژی و... اثر جدی بر جای می گذارد.

شهروندان ذی نفعان اصلی سیستم حمل و نقل شهری

به گفته عباس جعفری دکترای برنامه ریزی محیط زیست، طراحی شبکه های حمل و نقل درون شهری یکی از موضوعات بسیار مهم و متداول در همه سطوح تصمیم گیری از برنامه ریزی در سطح استراتژیک گرفته تا بررسی مالی تسهیلات عظیمی مانند زیرساختارها، کاربرد دارد.

وی با تاکید براینکه در سطح تاکتیکی بارزترین کاربرد آن در تجدید سازمان حمل و نقل است خاطرنشان کرد: یکی از عوامل بسیار موثر در اثر بخشی سیستم حمل و نقل مشارکت شهروندان است، این در حالی است که، از بزرگ ترین نقاط ضعف برنامه ریزی در توسعه سیستم های حمل و نقل شهری قم عدم توجه به ذی نفعان اصلی این سیستم، همان شهروندان است. 

جعفری با بیان اینکه عدم توجه به منافع شهروندان و همچنین رانندگان این خطوط سبب نارضایتی های گسترده ای شده است تصریح کرد: در این راستا طراحی سیستم های حمل و نقل عمومی مبتنی بر مفروضات بسیاری است حتی باید به منافع کسبه مسیر، نقاط حساس و پرترافیک بویژه از لحاظ احتمال بروز تصادف، سرعت در رسیدن به مقصد هایی که بیشترین متقاضی دارند و موارد بسیار زیاد دیگری اشاره کرد.

این کارشناس برنامه ریزی و محیط زیست شهری ادامه داد: در طراحی سیستم های حمل و نقل شهری مهمترین موضوع ارزش افزوده ای است که برای استفاده کننده اصلی باید ایجاد کند، موضوعی که عدم توجه به آن سبب شده روز به روز نارضایتی و عدم تمایل به استفاده از این سیستم در بین شهروندان افزایش یابد.

وی یکی از علل نارضایتی و عدم استقبال شهروندان از ناوگان حمل ونقل عمومی را تغییرات مکرر و بدون برنامه برخی خطوط تردد این ناوگان دانست و گفت: در حالی که به دلیل گسترش شهر قم تغییر در مسیر حمل اتوبوس های شهری امری بدیهی بود اما در عمل نگاه جامع به این موضوع سبب شد که این تغییر به نحو مطلوبی صورت نگیرد.

ضرورت بازنگری در خطوط داخل شهری

به اذعان کارشناسان مدیریت شهری، با توجه به علوم محیط زیست شهری و برنامه ریزی، در کل کارایی سیستم حمل و نقل شهری با مقیاس مزایای اجتماعی هزینه ای اجتماعی سنجیده می شود از همین رو، در تحقق اهداف حمل و نقل شهری، کارایی سیستم حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است. 

مبنای تعریف کارایی رابطه بین داده و ستاده یا هزینه و فایده است. در سیستم حمل و نقل تعریف کارایی عبارت است از بستری که در آن ورودی های مشخص حمل و نقل بتواند تقاضای تردد افراد را در سیستم حمل و نقل جوابگو باشد. 

از دیدگاه کلان اگر زیر ساختارهای حمل و نقل را بتوان به عنوان ورودی و پویایی یا ظرفیت حمل و نقل را عنصر خروجی در نظر گرفت، آنگاه کارایی حمل و نقل پارامتر اعظم متاثر از نسبت ورودی و خروجی سیستم است، که باید مدیران شهری قم این نسبت را برای تمامی خطوط شهری بدست بیاورند و اگر در طراحی های جدید خطوط داخل شهری این نسبت کارایی پایین است در طراحی آن تجدید نظر کنند، حتی ممکن است در برخی از خطوط نیاز باشد در یک مسیر آن خط که بی جهت سبب طولانی شدن مسیر شده است و کارایی لازم را ندارد تغییراتی صورت گیرد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار