از دیگر اقداماتی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در دست اجرا دارد، ساخت دومین کارخانه تفکیک در مقصد است. این کارخانه ظرفیت تفکیک 300 تن زباله در روز را دارد و قرار است در کنار کارخانه قبلی، تقریبا زباله‌های شهر قم را به صورت تفکیک‌شده درآورد.
کد خبر: ۵۰۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ 15 October 2017
به گزارش تابناک قم، مدیریت زباله در بیشتر شهرها این روزها در حال تبدیل شدن به یک بحران است یا به صورت یک بحران تمام‌عیار جلوه کرده است. شهرهایی که برای دفن زباله مناسب نیستند و فضای کافی ندارند، در این زمینه بیشتر به بحران رسیده‌اند و شهرهای کویری هم در معرض آسیب‌های مختلفی از جمله آلودگی آب‌های زیرزمینی و... هستند. 

شاید یکی از مهم‌ترین اهداف پیدایش شهرداری‌ها کنترل و پیشگیری از این بحران و مدیریت صحیح پسماند در شهرها بوده که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

زیرساخت‌هایی که ایجاد نشد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به این که یک قسمت از وظایف شهرداری‌ها را به عهده دارد که مدیریت اجرایی پسماند عادی در شهر است، اظهار کرد: واقعیت این است که یک وظیفه مهم را به این سازمان واگذار کردند که فلسفه ایجاد شهرداری‌ها بوده اما در عمل در 10 سال اخیر حداقل اهمیتی که باید از سوی شهرداران به سازمان داده می‌شد، شکل نگرفت. دلیل این موضوع هم این است که زیرساخت‌هایی که باید برای سازمان ایجاد می‌شد تا در این زمینه پیشرو باشیم، ایجاد نشد.

«سیدعبدالله میرابراهیمی» افزود: در یک قسمت از کار که رفت و روب شهر است، خوب عمل شده اما قسمت دیگری که مدیریت پسماندهای جمع‌آوری شده است، مغفول واقع شده است.

وی با اشاره به شرایط کنونی شهر قم در این زمینه گفت: شاید دلیل غفلت در موضوع مدیریت پسماند در شهر قم این بوده که مرکز دفنی در شهر داشتیم که مخاطرات زیست‌محیطی کمی داشته و ظرفیت خوبی دارد. این موجب شده نگرانی‌ها برای دفن پسماند در شهر قم کم باشد و توجه به این موضوع از اولویت‌های خودش خارج شده است. نتیجه این است که عقب‌ماندگی ما در این زمینه بیشتر است و مشکلات زیست‌محیطی برای آینده هم بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به کمبودهایی که در زمینه زیرساخت‌های مدیریت پسماند در قم وجود دارد، اظهار کرد: ابتدایی‌ترین بحث در مدیریت پسماند برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی و آموزش است و پس از آن به تولیدکننده واگذار شده و پس از آن دوباره سازمان برای جمع‌آوری و پردازش وارد کار می‌شود.

میرابراهیمی با بیان این که هنوز در شهر قم یک نظام یکپارچه برای آموزش شهروندان و گفت‌وگوی مستمر و مناسب با شهروندان نداریم، گفت: کارهای آموزشی در دوره‌هایی در شهر ضعیف بود و شهروند حق داشت از اهمیت موضوع اطلاع نداشته باشد. در کنار آن مجموعه‌ای که بتوانیم رصد کنیم که واحدهای تولیدی ما اعم از مسکونی، تجاری، مذهبی و... چقدر پسماند تولید می‌کنند و چطور این‌ها را تفکیک کرده یا چطور ساختارشکنی در این زمینه انجام می‌دهند، در شهر قم وجود نداشت.

اصلاح قرارداد پیمانکاران

میرابراهیمی با بیان این که در دوره اخیر مدیریت شهرداری قم، توجه ویژه‌ای به این قسمت شد، اضافه کرد: در 2 سال اخیر سعی کردیم این ضعف‌ها را جبران کنیم. برای این کار ابتدا باید با شهروند صحبت کنیم. قرارداد پیمانکاران را نیز اصلاح کردیم تا از مسئولیت آن‌ها از رفت و روب فقط به مدیریت پسماند افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: در این زمینه کارشناسان آموزش و مأموران اخطار وارد این شرکت‌ها شدند تا حلقه‌های مدیریت پسماند کامل شود. باید این شرکت‌ها نحوه کاهش و ذخیره‌سازی مناسب زباله و زمان تحویل زباله را به شهروندان آموزش دهند. اگر این کارها انجام نشود اخطار و تعهد و ارجاع به مراجع قضایی اقدام‌های بعدی این فرآیند خواهد بود تا شهروند ساختارشکن هزینه‌های این ساختارشکنی را پرداخت کند.

وی با بیان این که طبق قانون تولیدکننده باید هزینه‌های واقعی تولید پسماند را پرداخت کند افزود: ما هنوز هزینه‌های واقعی را از شهروندان نمی‌گیریم اما شهروند باید بداند هر چه زباله بیشتر تولید کند باید بیشتر هزینه پرداخت کند.

میرابراهیمی با اشاره به ساز و کار دریافت هزینه مدیریت پسماند از شهروندان گفت: برای این کار می‌توانیم از واحدهای پرزباله کار را شروع کنیم چرا که این واحدها بیشترین اثرگذاری را دارند. کار آموزش این واحدها آغاز شده و اعلام شده طبق قانون و بر اساس مصوبه‌های شورای شهر باید هزینه‌های زباله اضافی را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: اگر واحد صنفی در زمینه هزینه‌ها گلایه دارد هم باید پسماند کمتری تولید کند.

میرابراهیمی با بیان این که در شهر قم 250 هزار واحد مسکونی و 50 هزار واحد صنفی داریم گفت: این هماهنگی‌ها و آموزش‌ها و اصلاح فرآیند زمان‌بر است.

آموزش ده‌ها هزار نفر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در آموزش در خانه‌ها سال گذشته تمرکزی بر 2 منطقه 2 و 6 داشتیم که 22 هزار واحد مسکونی در منطقه 2 و 24 هزار واحد در منطقه 6 آموزش داده شده‌اند. در منطقه 3 هم در حال اتمام آموزش شهروندی هستیم و بعد از آن آموزش در خانه‌های منطقه 4 شروع خواهد شد.

وی افزود: یک تیم آموزشی جداگانه مشغول آموزش واحدهای صنفی هستند که هم آموزش مدیریت پسماند را ارائه داده و هم میزان تولید پسماند را برآورد کرده‌اند.

میرابراهیمی با بیان این که در مشاغل پرزباله و اداره‌ها با توزیع مخازن ویژه سعی کردیم از تفکیک این پسماندها حمایت کنیم، اظهار کرد: در جمع‌آوری کار خوب پیش می‌رود و وضعیت خودروها ساماندهی شده است.

وی افزود: خودروهای پرس در شهر مشغول جمع‌آوری زباله هستند که روبسته‌اند و بهداشتی‌تر کار می‌کنند. عملیات تفکیک غیرمجاز عوامل نیروی انسانی سازمان پسماند با ساز و کارهای حمایتی به صفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، هر شب حدود 750 تن زباله به سایت البرز منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: این سازمان قصد دارد خودروهایی را که از شهر زباله جمع می‌کنند از خودروهایی که زباله را به سایت البرز می‌برند تفکیک کند تا ترافیک معبر سایت البرز کاهش یابد.

از دیگر اقداماتی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در دست اجرا دارد، ساخت دومین کارخانه تفکیک در مقصد است. این کارخانه ظرفیت تفکیک 300 تن زباله در روز را دارد و قرار است در کنار کارخانه قبلی، تقریبا زباله‌های شهر قم را به صورت تفکیک‌شده درآورد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار