رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خبر داد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: سومین کنفرانس فقه و قانون، اسفندماه امسال در قم برگزار می شود.
کد خبر: ۵۳۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 16 December 2017
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به نقش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این کمیسیون یکی از مهم ترین و حساس ترین کمیسیون‌ها در مجلس است.

وی ادامه داد: طرح موضوع شناسی در اجتهاد و رفتن به سمت فقه تخصصی از تحولاتی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌ها به وجود آمد، البته فقه تخصصی به معنی کامل در کشور شکل نگرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: رابطه تقنین با بخش‌های مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد، موضوع شناسی فقهی در زمینه تقنین در حوزه‌ها انجام نشده است، به همین دلیل گاهی تقنین یک مساله ساده به شمار می‌رود، تقنین ارتباطات پیچیده ای با جامعه دارد و این ارتباطات باید در موضوع شناسی تقنین روشن شود.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به پیچیدگی قانون فرهنگی اظهار کرد: چنین قانونی پیچیدگی زیادی دارد و فقیه باید برای دادن نظر در این خصوص، ابتدا قانون را بشناسد، سپس با تلاش اجتهادی قانون فرهنگی را مورد ارزیابی قرار بدهد.

وی ادامه داد: موضوع شناسی در حوزه‌ها مطرح شده است، اما این مساله در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، امام خمینی(ره) ایده موضوع شناسی را در کشور مطرح کردند، اما باید این ایده تبدیل به یک جریان فکری شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: فقه فرهنگی در فقه‌های مضاف به وجود نیامده است، باید موضوع بندی فرهنگی در فقه فرهنگی گنجانده شود، یکی از اصول کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی این است که مطالعات این مرکز باید ناظر به نیازهای واقعی اجتماعی انجام شود.

مبلغی، استفاده از تجربیات فقهی در بررسی فضای واقعی اجتماعی را کار سختی دانست و تصریح کرد: سومین کنفرانس فقه و قانون، اسفندماه امسال به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار می شود.

وی ادامه داد: فقه فرهنگی به بخش‌های مختلفی همچون فقه موضوعات فرهنگی، فقه تعاملات فرهنگ و فقه اولویت‌های فرهنگی قابل تقسیم است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم که این مرکز تعاملات بیشتری را با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی داشته باشند، فضلای حوزه براساس نیازهای مجلس در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

مبلغی با اشاره به ضرورت نگاه دقیق به مسائل فرهنگی اظهار کرد: نباید نسبت به این مسائل نگاه ساده ای داشته باشیم، نباید مطالعات فرهنگی در یک فضای انتزاعی شکل بگیرد، بلکه این مطالعات باید ناظر به واقعیت‌های موجود در جامعه انجام شود.

وی ادامه داد: ارتباط پیچیده ای بین قانون گذاری و جامعه وجود دارد، باید رابطه آرمان‌ها و ارزش‌ها با تقنین مشخص شود، اگر این اتفاق نیفتد، یک فقیه نمی‌تواند فقه خود را به جامعه عرضه کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فقه نظریه‌های فقهی یکی از محورهای کلان فقه فرهنگی است که باید به این محور اهتمام لازم را در مراکز پژوهشی داشته باشیم، تاکنون در رابطه با تقنین، موضوع شناسی علمی و عالمانه انجام نشده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار