رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس؛
آیت الله احمدمبلغی گفت:فرهنگ امر پیچیده‌ای است وقانون فرهنگی که متأثرازپیچیدگی فرهنگ است درنتیجه بایدابتداقانون راشناخت وسپس کار جدی در رابطه با شناخت موضوع فرهنگی صورت بگیرد.
کد خبر: ۵۳۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 17 December 2017
به گزارش تابناک قم؛آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس،ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به دو تحول عمده در حوزه فقه پژوهی و مطالعات فقهی و اجتهادی که بعد از انقلاب اسلامی رخ داد، اظهار داشت: این دو تحول عمدتاً بعد از انقلاب رخ‌داده است، و هر دو تحول در یک مرحله نخستین و نه به‌صورت جدی، فعال و نه نهادینه‌شده قرار دارد.

وی افزود: این دو تحول ظرفیت اساسی و تأثیرگذاری هستند که اگر به‌صورت جدی و واقعی رخ دهد دو مبنای اساسی در حوزه فقه و مطالعات اجتهادی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رابطه تقنین با جامعه و اخلاق گفت: موضوع شناسی عالمانه و علمی در رابطه با تقنین انجام نگرفته است، تقنین ارتباطات پیچیده‌ای با جامعه دارد، رابطه تقنین با آرمان‌ها و ارزش‌ها باید روشن شود و این‌ها موضوعاتی است که اگر شناخته نشود فقیه نمی‌توان فقه خود را به جامعه عرضه کند.

آیت‌الله مبلغی با تأکید بر شناخته شدن قوانین فرهنگی گفت: فرهنگ امر پیچیده‌ای است و قانون فرهنگی که متأثر از پیچیدگی فرهنگ است در نتیجه باید ابتدا قانون را شناخت و سپس یک کار جدی در رابطه با شناخت موضوع فرهنگی صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید با مسائل فرهنگی نگاه ساده و بسیط داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در رابطه با تحول دوم که از آن به‌عنوان فقه‌های مجاز یاد می‌شود این تحول رخ‌داده اما تخصص‌ها و اجتهادهای پاسخگو که لباس تخصص بپوشد انجام نگرفته است.

آیت‌الله مبلغی از برگزاری سومین کنفرانس فقه و قانون در قم خبر داد و گفت: این کنفرانس به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ارتباط با فقه فرهنگی باید صورت‌بندی دقیقی از آن انجام گیرد، ابراز کرد: یکی از تجربیات خوب مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی این است که مطالعات ما در یک فضای انتزاعی شکل نمی‌گیرد بلکه در یک فضای ناظر به زمین و واقعیت‌های قرارگرفته بر روی زمین انجام می‌گیرد.

آیت‌الله مبلغی ادامه داد: به دلیل آنکه در یک فضای انتزاعی قرار داشته‌ایم کشاندن فضای فقهی به فضای واقعی اجتماعی از اولویت‌ها است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به محورهای کلان فقه فرهنگی عنوان کرد: فقه موضوعات فرهنگی، فقه تعاملات فرهنگی، فقه اولویت‌های فرهنگی و فقه نظریه‌های فقهی 4 محور اصلی کلان فقه فرهنگی هستند که باید در تحول این محورها اهتمام لازم را داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار