مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم گفت: بالغ‌بر ۱۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در شرایط کنونی در استان فعال هستند که سهم برداشت آن‌ها حدود ۲۵ میلیون مترمکعب است.
کد خبر: ۶۰۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 22 May 2018

به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسگر در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت که در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با انتقاد از عدم رسیدن به رویکرد همکاری متقابل در حل مشکل آب استان در بین مدیران اظهار داشت: در سال‌های گذشته، چاه‌های کشاورزی که طبق پروانه باید سه هزار ساعت برداشت می‌کردند، حدود هشت هزار ساعت آب برداشت کردند.

وی افزود: در استان قم در سال 250 میلیون مترمکعب کسری آب در سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد شد و این به دلیل برداشت آب بیش‌ازحد مجاز برای چاه‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم فرایند پر کردن چاه‌های غیرمجاز را یک فرایند زمان‌بر دانست و گفت: در برخی موارد بیش از دو سال زمان برای پر کردن این چاه‌ها در قانون پیش‌بینی‌ شده و برای این امر شرکت آب منطقه‌ای اسناد متخلفان را به مراجع مختلف ارائه می‌کند و حتی پس از آن افراد متخلف نیز زمانی که به رأی صادرشده شکایت داشته باشند، زمان بیشتری صرف این امر می‌شود.

حاج حسینی مسگر از جلوگیری از برداشت یک و نیم متر میلیون مترمکعب در دو ماه اخیر در استان خبر داد و بیان کرد: این کاهش برداشت به دلیل مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز انجام‌شده و اگر امکان پرکردن چاه‌های غیرمجاز در کوتاه‌مدت وجود ندارد، لازم است این چاه‌ها مسدود و برداشت آب آن‌ها متوقف شود.

وی تصریح کرد: بالغ‌بر 1800 حلقه چاه غیرمجاز در شرایط کنونی در استان فعال هستند که سهم برداشت آن‌ها حدود 25 میلیون مترمکعب است و برخی از آمارها مبنی بر 4 هزار 300 چاه غیرمجاز در استان به دلیل وجود 2 هزار و 500 چاه متروکه بوده و صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم عنوان کرد: عمده برداشت غیرمجاز آب استان قم توسط چاه‌های مجاز انجام می‌شود و به ازای هر ساعت برداشت آب چاه‌های مجاز، 130 هزار مترمکعب تخلیه سفره‌های زیرزمینی صورت می‌گیرد و در این شرایط طبیعتاً شرکت آب منطقه‌ای استان باید تمرکز خود را روی کاهش برداشت بیش‌ازحد چاه‌های مجاز استان انجام دهد.

حاج حسینی مسگر خاطرنشان کرد: طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب طرحی بوده که با جدیت در حال دنبال بوده و 13 پروژه در قالب این طرح انجام‌شده است، اما اعتباراتی که برای انجام این پروژه‌ها تخصیص داده می‌شد، متناسب با نیازهای استان‌ها نبود و سازمان برنامه‌وبودجه کشور اولویت‌هایی را برای استان‌ها تعریف می‌کند و تسهیلات با توجه به این اولویت‌ها مصرف می‌شود.

وی ابراز کرد: پیشنهاد ایجاد سازمان شور ورزی به استان قم داده شد که در این حوزه بحث استفاده از آب با ec 15 هزار تا 100 هزار برای مصارف کشاورزی مطرح بوده و در این زمینه در چند استان فعالیت‌هایی انجام شد که در استان قم اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار