معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: تصمیم‌گیری و بازنگری در مورد فعالیت شهرک صنعتی شهاب در حوزه اختیارات مسئولان استانی است و می‌توان بخشی از این شهرک را واگذار کرد.
کد خبر: ۶۱۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰ 23 May 2018

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات حمل‌ونقل هسته مرکزی شهر با ایجاد برخی ساختارهای شهری باید دنبال شود.

وی با تأکید بر ضرورت ساماندهی و انتقال صنف بنکداران در هسته مرکزی شهر افزود: ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل شهری در هسته مرکزی قم، بدون ساماندهی و انتقال صنف بنکداران به بیرون از محدوده شهر ممکن نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به برخی از ویژگی‌های خاص شهرک شهاب گفت: شهرک صنعتی چاپ و نشر در حریم شهر واقع‌شده اما چون احداث شهرک‌های صنعتی در محدوده حریم شهری ممنوع است این شهرک از ابتدا به‌عنوان مرکز چاپ و نشر در نظر گرفته‌شده بود.

بهشتی با اشاره به فعالیت غیر آلاینده بسیاری از واحدهای مستقر در شهرک چاپ و نشر خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم‌گیری‌های استانی و توجه به برخی مقتضیات موجود باید صنوف غیر آلاینده به این شهرک منتقل و واحدهای آلاینده موجود به شهرک‌های صنعتی استان منتقل شوند تا هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در زمینهٔ این شهرک به‌صورت کامل محقق شود.

وی ظرفیت شهرک شهاب در مسائلی چون تولید سوهان و جانمایی صنف بنکداران را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با انتقال صنف بنکداران و سوهان به این شهرک، شهرک چاپ و نشر قم می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی جریان اقتصادی استان قم تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با تأکید بر مشکل حمل‌ونقل وسایل نقلیه سنگین به شهرک شهاب در صورت انتقال قطعی صنوف داخل شهر به این شهرک تصریح کرد: با ساماندهی‌های صورت گرفته و نظر موافق مسئولان راه و شهرسازی مسیر ویژه دسترسی به این شهرک احداث می‌شود تا بار ترافیکی این منطقه به محور قم- تهران بار نشود.

بهشتی با تأکید بر اختیارات استانی در واگذاری بخشی از اراضی شهرک صنعتی شهاب به صنوف دیگر بیان کرد: قرارداد احداث شهرک شهاب برای فعالیت مربوطه به چاپ و نشر بوده اما چون استقبال خوبی از این صنعت در این شهرک نشده است تصمیم‌گیری و بازنگری در مورد فعالیت این شهرک در حوزه اختیارات مسئولان استانی است و می‌توان بخشی از این شهرک را واگذار کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه تأکید کرد: انتقال صنوف داخل شهری به شهرک شهاب با توجه به فلسفه احداث اولیه از این شهرک می‌تواند برخی مشکلات جانبی در زمینهٔ سرمایه‌گذاری و امتیازات ویژه شهرک‌های صنعتی ایجاد کند.

مجید آوری‌فر ادامه داد: با توجه به عدم استقبال و رونق چاپ و نشر در شهرک شهاب و برخی اختیارات قانونی و استانی در واگذاری اراضی این شهرک برای استقرار صنوف دیگر باید تصمیم‌گیری منطقی و دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.

سید مهدی صادقی نیز اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی باید به‌صورت یک‌ رویه در بین دستگاه‌های استانی تبدیل شود.

وی با اشاره به حمایت مسئولان استان از برون‌سپاری وظایف دستگاه‌های استانی افزود: اگر دستگاه‌های استانی تصدی‌گری و اختیارات خود را برون‌سپاری کنند از نظر مسئولان استانی بهترین عملکرد را کسب کرده‌اند.

استاندار قم با تأکید بر اهمیت تکنولوژی‌های نوین در بهره‌برداری از گیاهان دارویی و گلخانه‌ای گفت: توسعه صنعت اسانس در حوزه گیاهان دارویی باید به‌صورت جدی در جهاد کشاورزی استان دنبال شود.

صادقی مشکل بازار فروش برخی محصولات گلخانه‌ای استان را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: در حوزه محصولات گلخانه‌ای یکی از چالش‌های پیش رو مبحث بازار فروش بوده که باید فکر اساسی برای این منظور انجام بگیرد.

وی ادامه داد: تولیدات گلخانه‌ای برای تکمیل زنجیره تولید و حفظ ارزش‌افزوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، ساماندهی حمل‌ونقل محصولات گلخانه‌ای می‌تواند مبحث ارزش‌افزوده محصولات گلخانه‌ای را حفظ کند، همچنین افتتاح فرودگاه قم می‌تواند در مسیر صادرات و حمل‌ونقل محصولات گلخانه‌ای مؤثر باشد.

استاندار قم با اشاره به‌ ضرورت احداث سردخانه‌های نوین و مجهز برای نگهداری و عرضه محصولات خاطرنشان کرد: تأسیس سردخانه برای نگهداری و عرضه محصولات و میوه‌ها امر ضروری است برای جلوگیری از هدر رفت محصولات باغی احداث سردخانه امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

صادقی با تأکید بر مسئله شعار سال و حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: انتخاب کالای ایرانی با اقدامات مفید صورت گرفته باید جزء اولویت‌های انتخاب مردم باشد، بهبود در کیفیت کالاها و پیاده‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی می‌تواند در راستای بالندگی محصولات داخلی اثرگذار باشد.

وی استفاده از کالای ایرانی را لازمه رونق کسب‌وکار در استان دانست و بیان کرد: اگر فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی در بین عموم مردم ترویج شود اشتغال و کسب‌وکار استان می‌تواند مسیر تحول و رونق خود را دنبال کند.

استاندار قم انتقال صنوف به شهرک شهاب را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: برای انتقال صنوف به شهرک شهاب باید از راهکارهای قانونی و استانی استفاده شود تا مسیر بهبود وضعیت هسته مرکزی شهر و ترافیک و حمل‌ونقل شهری سامان موردنظر خود را پیدا کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار