آیت الله مکارم‌ شیرازی:
یکی از مراجع تقلید تاکید کرد: باید مراقب بود تا فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ نکرده و در این زمینه نهاد نمایندگی ولی فقیه مسؤولیت مهمی دارد.
کد خبر: ۶۵۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 18 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید در دیدار با حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و جمعی از معاونان، با بیان این که فعالیت‌های نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها امیدوار کننده است، ابراز کرد: بخواهیم یا نخواهیم بنیان گذاری دانشگاه‌ها در کشور ما از غرب صورت گرفته و دشمنان همیشه تلاش کردند که حوزه‌های دینی را از غیر دینی جدا کنند.

وی افزود: بنابراین هدف علمی و سیاسی هر دو برای تأسیس دانشگاه‌ها صورت گرفت و در عین حال دانشگاه امری اجتناب ناپذیر است، چراکه علم چیزی است که در هر شرایطی ضرورت دارد، بنابراین هرگز نمی توان دانشگاه را حذف کرد بلکه باید مشکلات آن را اصلاح کرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: نکته دیگر آن است که غربی‌ها سعی کردند فرهنگ خودشان را در دروس دانشگاهی جاسازی کنند و آن را به دانشجویان منتقل کنند به ویژه کتاب‌های علوم انسانی که جنبه ترجمه دارد خواه ناخواه این مسائل را در خود دارد؛ به عنوان مثال پیش از انقلاب کتابی در دانشگاه به نام «جامعه شناسی» تدریس می‌شد که حتی یک کلمه هم از خدا و مذهب در آن وجود نداشت بلکه در مورد مذهب و پیدایش آن به جهل و ترس بشر تمسک کرده بود.

وی با اشاره به این که یکی از وظایف مهم نهاد نمایندگی ولی فقیه این است که کتاب‌هایی که جنبه ترجمه دارد را به خوبی بررسی کند، افزود: شما می‌توانید با بررسی دقیق، بخش هایی از کتاب‌های ترجمه ای را که فرهنگ ضد دین و سکولار را ترویج می‌کند، شناسایی و از کتاب حذف کنید.

آیت الله مکارم‌شیرازی تأکید کرد: مسأله دیگر آن است که آینده کشور به دست کسانی است که از حوزه و دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و اگر این دو با یکدیگر هماهنگی و اتحاد نظر داشته باشند، وقتی وارد تشکیلات می‌شوند دوگانگی نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: باید کاری کرد که دو قشر حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر کاملا آشنا شوند چراکه آینده کشور و انقلاب اسلامی در دست این دو قشر است؛ همچنین برای این که از اجرای دقیق اسلام در دانشگاه مطمئن باشیم سه مسأله استاد، برنامه و کتاب درسی اهمیت زیادی دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که این سه مسأله با یکدیگر در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: باید نظارت به صورت کلی و دقیق شکل بگیرد چراکه به طور مثال اگر برنامه درست باشد ولی کتاب‌های خوبی نداشته باشیم به نتیجه نمی رسیم.

وی ابراز کرد: پیش از انقلاب در میان دانشگاه‌ها این تفکر ترویج می‌شد که افکار روحانیت مربوط به صدها سال پیش است و کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند با مذهب خداحافظی می‌کنند و هدفشان این بود که هر دو قشر را از هم دور کنند، ولی وقتی با همکاری این دو نهاد بزرگ انقلاب اسلامی رقم خورد فهمیدند که اشتباه کرده‌اند و به همین دلیل بسیار عصبانی بودند.

آیت الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: خارجی‌ها روی جدایی حوزه و دانشگاه به ویژه از طریق فضای مجازی تلاش‌های گسترده ای دارند که این هم از مسائلی است که باید روی آن حساس باشید.

وی با اشاره به اینکه با این وضعیت، ایستادن در مقابل شیطنت‌های فضای مجازی کار آسانی نیست ولی با شجاعت باید ایستاد، یادآور شد: در عین حال باید امیدوار باشیم و بدون حالت انفعالی کارهای جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: کار شما ظریف، دقیق و پرمسؤولیت است، ما دانشجویان و حوزویان را فرزندان خود می‌دانیم، برای شما هم دعا می‌کنیم که در این مسیر موفق ومؤید باشید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار