صالحی حاضر به رویارویی با خبرنگاران قمی نشد؛
چرا این تفاهم نامه مهم به دور از چشم خبرنگاران قم از سوی وزیری بسته شده که حوزه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی ذیل وزارت‌خانه اوست؟ واکنش‌ها به سفر بی سروصدا و حاشیه ساز آقای وزیر منحصر به رسانه‌ها نبوده و خبرنگاران قمی در شبکه‌های اجتماعی لب به گلایه باز کردند.
کد خبر: ۶۶۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵ 07 October 2018

به گزارش تابناک قم، در حالی یکی از مهمترین تفاهم نامه‌های فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم، روز پنجشنبه به امضای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی صادقی استاندار قم رسید که از رسانه‌ها هیچ دعوتی، برای حضور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، نشد!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر اعلام نشده به قم، چشم انداز سه ساله فرهنگی استان قم و تعهدات استانداری قم و وزارت‌خانه‌اش را به امضا رساند تا هیچکدام از رسانه‌ها و خبرنگران استانی از این تفاهم و سند مهم فرهنگی اطلاع نداشته باشند.

اهمیت این تفاهم نامه آن‌جاست که بر اساس این سند، توسعه فرهنگی و سیاست‌های فرهنگی دولت مبنی بر عدالت درتوزیع امکانات و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی در تمام نقاط کشور و تعیین اهداف و برنامه‌های سه ساله تا سال ١٤٠٠، با اعتبار ٣٠٠ میلیارد ریال تعیین می‌گردد.

حال سوال اصلی اینجاست که این تفاهم نامه، که در درسالن امام جواد (ع) استانداری قم منعقد شد، چرا بدون دعوت از رسانه‌ها و به دور از چشم خبرنگاران استان قم از سوی وزیری بسته شده که حوزه‌ی خبر و اطلاع‌رسانی ذیل وزارت‌خانه اوست!؟

اما این موضوع با واکنش‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها و خبرنگاران قمی مواجه شد.

روزنامه استانی اقتصاد آینده تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داده و با انتشار عکس سیدعباس صالحی بر روی صفحه نخست خود، نوشته است «ترس از شنیدن گلایه ها و رویارویی احتمالی با خبرنگاران مشکل ساز شد»

حضور بی سروصدای وزیر در قم، خبرساز شد!

اقتصاد آینده در بخشی از سرمقاله خود با تیتر "سفر یواشکی وزیر ارشاد به قم" نوشته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد مدعی و پیگیر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در میدان عمل می بایست یک سر و گردن از سایر نهادها بالاتر باشد.

شهر مقدس قم هفته‌ای نیست که شاهد حضور یک مقام عالی رتبه و دولتمرد نباشد که تمام این حضور ها با جانفشانی و زحمت فراوان رسانه های استان قم باز نشر داده میشود تا از دیدارهای گاها نمایشی عکس های مطلوب و دلخواه برای کلکسیونهای خویش تهیه نمایند.

روابط عمومی بسیاری از دستگاهها قبل از سفر مقامات عالی رتبه از رسانه‌ها درخواست همکاری می نمایند.

اما چه می شود که یک سفر عادی و معمولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر مقدس قم در لوای فرهنگی بدون دعوت عمومی از رسانه ها انجام شود.

آنچه موجب مخفی نگه داشتن این سفر عادی به شهر مقدس قم شد انواع و اقسام گلایه های صنفی و مطالبات بر حق جامعه خبری استان می باشد که به تدبیر کج سلیقه متولیان دعوت از رسانه ها به یک سفر امنیتی و مخفیانه تبدیل شد.»

اما واکنش‌ها به سفر بی سروصدا و حاشیه ساز آقای وزیر منحصر به رسانه‌ها نبوده و خبرنگاران قمی در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان داده و لب به گلایه باز کردند.

حضور بی سروصدای وزیر در قم، خبرساز شد!

گفتنی است که تکمیل و تجهیز طرح‌های تملیک دارایی‌های سرمایه‌ای فرهنگی هنری استان قم، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در حوزه‌های مختلف، توسعه آموزش و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قم، توجه به فرهنگ و هنر اقوام استان و بهره گیری از ظرفیت‌های آنها در راستای وحدت و انسجام ملی از بندهای این تفاهم نامه است.

حمایت و گسترش هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، کمک به موسسات و فعالیت های فرهنگی و هنری استان، اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، مساجد و مراکز آموزشی، خرید کتاب از ناشران و مولفان، کمک به برگزاری نمایشگاه کتاب، نشست‌های تخصصی حوزه رسانه، آموزش عمومی روزنامه نگاری، حمایت از تولید فیلم کوتاه داستانی و مستند نیز از جمله تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این تفاهم‌نامه است.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعهد شده است که کمک به اکران فیلم‌های هنر و تجربه و برگزاری جشنواره فیلم فجر، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، مستند و کمک به برگزاری هفته فیلم و عکس، راه‌اندازی دبیرخانه سینمای معناگرا، بازسازی، تجهیز و افزایش سالن های سینمایی، برگزاری جشنواره آیات، حمایت از بیمه فعالان قرآنی، کمک به فعالیت های موسسات قرآنی، تجلیل از فعالان قرآنی، نهج البلاغه و صحیفه آموزان و ... را در دستور کار خود قرار دهد.

استانداری قم نیز در این تفاهم نامه، افزایش اعتبارات فرهنگی، هنری و دینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، کمک به تکمیل و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری در حال احداث، تامین اعتبار تعمیر و تجهیز چهار مجتمع فرهنگی و هنری استان، کمک به پژوهش آمایش فرهنگی قم، کمک به بروزرسانی و تکمیل پروژه اطلس فرهنگی قم، حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند، حمایت از دوره‌های آموزشی استاد محور، کمک به تجهیز و نصب سیستم دیجیتال در مجتمع‌های فرهنگی هنری استان، کمک به ستاد صیانت قم و کمک به برگزاری هفته فیلم و عکس را متعهد شده است.

شایان ذکر است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه به قم علاوه بر امضای تفاهم‌نامه فرهنگی، دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و افتتاح استودیوی قرآنی را در برنامه خود داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار