مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم، ظرفیت استان در تولید کفش را مورد توجه قرار داد و گفت: بیش از ۶۰ درصد صنعت کفش و دمپایی کشور در استان قم تولید می‌شود و خوشه کفش و دمپایی از خوشه‌های مهم اقتصادی استان است.
کد خبر: ۶۶۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 16 October 2018

به گزارش تابناک قم، فرشاد خوشنویسان ظهر امروز در هشتمین جلسه کارگروه عمرانی و زیربنایی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی استان توسعه و حمایت از خوشه کفش است.

وی با تأکید بر امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به گاوداری و دامداری افزود: طبق قانون اساسی، انتخاب شغل برای همه افراد آزاد بوده به شرطی که مخل احکام دینی و محیط‌زیست نباشد، در این زمینه دیوان عدالت اداری حق را به گاوداری‌ها می‌دهد.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم، فعالیت‌های گلخانه‌ای و دامداری را از مصادیق فعالیت‌های کشاورزی دانست و گفت: قانون واحدهای گلخانه‌ای و گاوداری از موارد تغییر کاربری اراضی کشاورزی محسوب نکرده و این امور از مصادیق کارهای کشاورزی محسوب می‌شود.

خوشنویسان با اشاره به برخی اختلاف‌نظرهای ایجادشده در نحوه استفاده از آب در تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دامداری تأکید کرد: در زمینهٔ احداث واحدهای جدید گاوداری در اراضی کشاورزی باید حق را به روستائیان داده و آن‌ها از عوارض و مشکلات مربوط به تغییر کاربری اراضی مبرا کرد، همچنین تأسیسات کشاورزی جزء کاربری‌های صنعتی محسوب نشده و مشمول پرداخت عوارض صنعتی نمی‌شود.

وی ادامه داد: سال 96 به دلیل تراکم بسیار زیاد مرغداری‌ها در استان خسارت‌های بسیار زیادی براثر شیوع آنفولانزای فوق حاد مرغی برای واحدهای این صنعت تحمیل‌شده که باید درزمینهٔ احداث واحدهای جدید گاوداری از این مسئله عبرت گرفته و مانع از تراکم بی‌ضابطه آن‌ها در قم شد.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم با اشاره به مسئله الحاق اراضی 96 هکتاری به شهرک صنعتی شکوهیه ابراز کرد: مسئله الحاق اراضی 96 هکتاری به شهرک صنعتی شکوهیه از 10 سال قبل راکد مانده و هنوز پیشرفت خاصی در این زمینه در قم ایجاد نشده است.

خوشنویسان خاطرنشان کرد: حقیقت این بوده در حال حاضر برای استقرار واحدهای تولید کفش و دمپایی در جاده کاشان امکان صدور هیچ‌گونه مجوز جدیدی نبوده و باید واحدهای صنعتی این منطقه به‌ویژه در بخش کفش و دمپایی به سمت شهرک‌های صنعتی سوق داده شود.

وی ظرفیت قم در تولید کفش را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بیش از 60 درصد صنعت کفش و دمپایی کشور در استان قم تولید می‌شود، خوشه کفش و دمپایی از خوشه‌های مهم اقتصادی استان است.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم تصریح کرد: برای استقرار واحدهای جدید کفش و دمپایی در استان درخواست‌های جدید سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما متأسفانه ظرفیتی در شهرک صنعتی شکوهیه برای استقرار آن‌ها وجود ندارد.

خوشنویسان با انتقاد از عدم سودهی شهرک آی تی قم ابراز کرد: علی‌رغم افتتاح و تجهیز زیرساخت‌های شهرک آی تی استان از چندین سال گذشته هنوز این شهرک هیچ‌گونه بازدهی اقتصادی نداشته و صرفاً هزینه‌های عمرانی و زیربنایی را به استان تحمیل کرده است.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم با تأکید بر عدم امکان استقرار واحدهای کوچک تولیدی در شهرک صنعتی الغدیر بیان کرد: شهرک الغدیر برای صنایع بزرگ در نظر گرفته‌شده و نمی‌توان صنایع کوچکی مانند کفش و دمپایی را در آن‌ها مستقر کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار