فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور:
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به کمبود شدید محیط بان در سازمان محیط زیست، به دنبال جذب ۱۵۰۰ محیط‌بان در ۵ سال آینده هستیم.
کد خبر: ۶۸۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 07 December 2018

به گزارش تابناک قم، سرهنگ جمشید محبت خانی در نشست صمیمی با محیط بانان استان قم که در پاسگاه محیط بانی پلنگ دره قم برگزار شد، گفت: در چند سال اخیر، تلاش‌ها و اقدامات بسیاری برای رفع مشکلات و دغدغه‌های محیط بانان که گمنام و بی‌منت در عرصه‌های طبیعی به خدمتگزاری مشغول هستند، انجام شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی مسائل و مشکلات محیط بانان سراسر کشور، خاطرنشان کرد: مدیران کل محیط زیست استان‌ها باید رسیدگی به امور یگان حفاظت در سراسر کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و برنامه‌ریزی لازم را در این جهت داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه افزود: محیط بانان نماد سازمان حفاظت محیط زیست هستند، از این رو باید بهترین افراد، تجهیزات و امکانات در اختیار یگان‌های حفاظت محیط زیست استانها بوده و برای شغل محیط بانی جاذبه ایجاد کنیم تا محیط بانان با همه شور و اشتیاق در مناطق تحت مدیریت سازمان حضور داشته باشند.

کمبود شدید محیط‌­بان در سازمان محیط زیست

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود شدید محیط­بان در سازمان محیط زیست، به دنبال استخدام پیمانی ۱۵۰۰ محیط­بان در ۵ سال آینده هستیم، از فراخوان جذب ۳۰۰ محیط­بان به زودی خبر داد و گفت: برای جذب محیط­بانان، در مرحله اول سه برابر ظرفیت پذیرش و از میان آنها بهترین ها انتخاب می­شوند و پس از ارائه آموزش­های لازم، محیط­بانان چابک، متعهد و دلسوز طبیعت در اختیار یگان­های حفاظت محیط زیست استانها قرار می­گیرند.

محبت خانی بر ضرورت اجرای شیفت ۱۵ـ۱۵ برای محیط­ بانان بر اساس دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید در هر استان تدبیرهای لازم اندیشیده شود و مدیران و فرماندهان همواره خود را جای محیط­بانان قرار داده و مشکلات آنها را درک کنند و به فکر خانواده­‌های این عزیزان نیز باشند.

وی اختصاص ردیف بودجه مستقل برای یگان حفاظت محیط زیست را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم به زودی محیط­‌بانان تحت پوشش کامل بیمه درمانی، تکمیلی و مسئولیت قرار گرفته و خودروهای یگان حفاظت محیط زیست استان‌ها نیز باید بیمه بدنه داشته باشند، ضمن اینکه محیط­بانان در استفاده از امکانات و تجهیزات بیت­ المال باید بسیار دلسوز و متعهد باشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه پاسگاه­‌های محیط­ بانی باید درجه­ بندی شوند و بر اساس آن تعداد نیروها و تجهیزات مورد نیاز آنها مشخص شود، تصریح کرد: همه مردم به ویژه جوامع بومی و محلی حاشیه مناطق تحت مدیریت سازمان، باید نسبت به اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست و شغل مقدس محیط­بانان آگاهی داشته و ما هم باید تعامل، همدلی و مشارکت مؤثری با آنها برقرار کنیم.

وی در پایان، مسأله سلاح سازمانی و تجهیزات دفاعی محیط بانان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قانون بکارگیری سلاح برای محیط­بانان خلاءهای جدی دارد که برای برطرف کردن این معضل در حال پیگیری هستیم.

کمبود اعتبارات و نیروی انسانی در قم

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت­‌های گسترده طبیعی و حیات وحش استان، برنامه­‌ها و اقدامات این اداره کل برای بهبود شرایط و رسیدگی به مشکلات محیط­ بانان را مورد توجه قرار داد و گفت: استان قم با کمبود شدید اعتبارات و نیروی انسانی در بخش­‌های مختلف به ویژه یگان حفاظت محیط زیست مواجه است و محیط­ بانان قمی فشار مضاعفی را در حراست از طبیعت استان متحمل می­‌شوند.

در این نشست همچنین جمعی از محیط بانان استان قم مشکلات، دغدغه­‌ها و دیدگاه‌های مختلف خود را با صراحت با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در میان گذاشته و راهکارهای پیشنهادی خود را برای برطرف کردن برخی مشکلات و موانع پیش رو بیان کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار