فرماندار قم: بهداشت و درمان در شرایط تحریم تحت‌فشار است اما نباید کم‌کاری‌ها گردن تحریم انداخته شود، وضعیت بهداشتی در روستاها و بخش‌های استان قابل‌قبول نیست. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی: برای شبانه‌روزی کردن مراکز بهداشت، چنین امکانی و تکلیفی نداشته و هزینه اقدامات غیر کارشناسی نمی‌کنیم.
کد خبر: ۷۷۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹ 12 August 2019

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری فرماندار قم در نخستین نشست شورای بهداشت شهرستان قم که در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با طرح سؤالاتی اظهار داشت: آیا خدماتی که در مراکز بهداشت بخش‌های استان داده می‌شود راضی‌کننده و کافی است یا خیر؟ در روستاهای دارای دهیاری یا فاقد دهیاری، مسئول بهداشت کیست؟ و آیا در هنگام مشاهده مشکلات بهداشتی، دهیار باید موضوع را پیگیری کند یا بهورز؟

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل شورای بهداشت در بخش‌ها که با ریاست بخشدار و با دبیری رئیس مرکز بهداشت به‌صورت ماهیانه برگزار شده‌ و امام‌جمعه، بخشدار، شهردار، آموزش ‌و پرورش، نیروی انتظامی، دادگستری، جهاد و کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی و شوراهای تابعه بخش، در آن باید حضور پیدا کنند؛‌ برطرف کردن مشکلات بهداشتی و بهبود وضعیت بهداشت و درمان در روستاها و شهرهای شهرستان است که اگر به این هدف نرسد یعنی در جهت مسئولیت‌های تعیین‌شدۀ نظام، تلاش کافی نکرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: بهورزان وظیفه رسیدگی به مشاهدات غیربهداشتی و پایش بهداشت محیط را دارند و خدمت به مردم نباید نادیده گرفته شود، چراکه بنای یک ساختمان با امکانات لازم برای پاسخگویی و ارائه خدمات لازم به مردم است و باید کار به‌گونه‌ای باشد که به دلیل بودجه معطل گذاشته نشود.

فرماندار قم تأکید کرد: قوانین و دستورالعمل‌ها برای استناد به اجرای صحیح قانون و نه فرار از خدمت است و این توهین به مردم است که نظام خدمات اداری، کارایی لازم و درخور نظام را نداشته باشد؛ تا جایی که اندکی از چند قلم دارویی که عنوان می‌شود در داروخانه بخش‌ها توزیع می‌شود، قابل‌مشاهده است و باید نظارت شود که پیمانکاران به وظایف خود عمل می‌کنند یا خیر؟

وی یا بیان اینکه مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی از وضعیت دارو مطلع شده‌اند، یادآور شد: نمی‌توان به مردم دروغ گفت، باید پیمانکاران نظارت شوند تا مردم اعتراض نکنند و نباید در نظارت منتظر شکایت مردم بود و در این موضوع مشکل داریم.

حیدری با اشاره به اینکه بهداشت و درمان در شرایط تحریم تحت‌فشار است، اما نباید کم‌کاری‌ها را گردن تحریم انداخته شود تصریح کرد: شبانه‌روزی کردن داروخانه‌های مرکز بخش‌ها از توقعات مردم است و شورای بهداشت مرکز شهرستان باید گره‌ها را باز کنند.

فرماندار قم اظهار داشت: اگر به قانون نیاز دارید به‌صورت رسمی به نمایندگان منتقل کنید و این یعنی انجام‌وظیفه، چون مردم اضافه خواه نیستند و ما مسئولیت داریم که اگر توان ندارید، بگذارید بخش خصوصی خدمات بدهد.

پاسخ ‌دانشگاه علوم پزشکی ‌به‌ انتقادات فرماندار

در ادامه حسن ایزانلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، در پاسخ به انتقادات فرماندار و بخشداران شهرستان قم در مورد کمبود دارو و شبانه‌روزی نبودن مراکز بهداشت بخش‌ها و شهرهای شهرستان قم اظهار داشت: برای شبانه‌روزی کردن مراکز بهداشت، چنین امکانی و تکلیفی نداشته و هزینه اقدامات غیر کارشناسی نمی‌کنیم، اما به رقم دستورالعمل‌ها شیفت عصر را هم فعال کردیم و بیش از آن برای ما امکان‌پذیر نیست، چون اقتصادی نبوده که مراکز جامع سلامت شبانه‌روزی شود.

وی در پاسخ به انتقاد دیگری نسبت به عدم تأمین تعهدات و داروهای ضروری در داروخانه بخش‌ها، با اشاره به اینکه در چند مورد از داروها فقط مشکل داریم و مابقی تأمین است، افزود: تأمین دارو اولویت مرکز بهداشت است و ازلحاظ مالی و قراردادی اجازه وارد شدن هیچ‌گونه خللی را نمی‌دهیم و مشکلات را مرتفع می‌کنیم، البته برخی موارد از عهده ما خارج است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه داروخانه‌ها در حوزه مسئولیت ما نیست که شبانه‌روزی شوند و این کار به عهده معاونت غذا و دارو است، تصریح کرد: در مورد مسائل بهداشتی در بخش‌ها یک مسئله، بحث اجراست و یک مسئله نیز نظارت، که ما هردو کار را انجام می‌دهیم و مهم‌ترین وظیفه ما پایش سلامت است.

وی بابیان اینکه کمبودهای مالی و منابع انسانی داشته و مواردی قانونی است که برای انجام کارها باید قوانین تغییر کند،‌ توضیح داد: ما عمدتاً در روستاها کار نظارتی داریم و مابقی امور بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و متولیان باید کار را انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: باید برای مدیریت پسماندهای روستایی به دهیاری‌ها کمک شود و جای مجری و ناظر جابجا نشود، چون کار کردن سخت می‌شود، در بعضی مسائل جای مجری و ناظر را اگر تغییر دهیم دیگر نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

ایزانلو با اشاره به اینکه محدودیت‌های وزارت بهداشت را باید مدنظر قرار دهیم و بخش‌های خارج از دولت اگر می‌توانند باید کمک کنند خاطرنشان کرد: همکاری‌های زیادی با دستگاه‌های مختلف داشتیم اما چون درک مشترک نداشته تلاش‌ها به نتایج درخشان نرسید و حل همه مشکلات را هم نباید از بهداشت بخواهیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار