مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم گفت: مشکل اصلی سرمایه‌گذاری در قم کمبود زمین و منابع آبی است و ظرفیت سرمایه‌گذاری در دو شهرک شکوهیه و محمودآباد اشباع شده‌است.
کد خبر: ۹۵۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲ 18 April 2021

به گزارش تابناک قم، سید رضا طباطبایی افزود: برای رفع بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاری در قم مقدمات الحاق ۱۰۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی شکوهیه در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی افزود: برای حل مشکل کمبود زمین صنعتی در قم رویکرد جدید استان صدور مجوز برای شهرک خصوصی است تا بخشی از مشکلات پیش روی سرمایه گذاری و رونق تولید در این استان برطرف گردد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم گفت: سال گذشته ۶۰ هکتار از اراضی ملی برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده که رشد ۱۲درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است.

طباطبایی اظهار داشت: به دلیل اشباع شهرکهای صنعتی تهران و قم همچنان یکی از مهمترین مراکزی است که فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در آن رغبت فراوانی دارند.

وی مساله رونق تولید و ایجاد اشتغال را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال ۹۹، حدود ۹۰ واحد صنعتی در قم به بهره برداری رسیده است.

طباطبایی یادآور شد: برای ارتباط مستقیم و بی واسطه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با استاندار قم،کارت ویژه ملاقات صادر برای این افراد شده و مشکلات و دغدغه های آنها در زمان کمی بررسی و مرتفع می شود.

به گفته وی، سال گذشته چهار طرح صنعتی با سرمایه گذاری با رقم ۲ میلیون ۵۰۰ دلار در این استان به تصویب رسیده که مراحل مقدماتی آن برای آغاز عملیات عمرانی در حال انجام است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم ادامه داد: در رابطه با فرصت‌های سرمایه گذاری در قم در بخش صنعتی، گردشگری و صنعتی ۲۴ مجوز بی نام سرمایه گذاری به اعتباری بیش از ۱۴۶ میلیارد ریال و اشتغال ۵۹۸ تن احصا شده‌است.

طباطبایی عنوان کرد: سال گذشته ۴۶ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این استان برگزار شده که حاصل آن ۳۷۹ مصوبه بوده که ۷۰ درصد از آنها اجرا شده و بقیه این مصوبات نیز درحال پیگیری است.

به گفته وی، پارسال ۱۵۷ واحد ایجابی در این استان با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۲۶ میلیارد ریالی و اشتغال ۳ هزار ۳۳۱ نفری به مرحله بهره برداری رسیده‌است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم ادامه داد: سال ۹۹ طرح توسعه صنعتی در ۱۱۰ واحد با سرمایه گذاری ۱۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریالی و با اشتغال هزار و ۸۹۴ نفر اجرا شده‌است.

طباطبایی اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۹، ۲۷ طرح جهش تولید ب اعتبار ارزی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار با هدف اشتغال زایی برای ۲۳ هزار و ۳۳۷ نفر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در حال انجام است.

وی با اشاره به برخی نشانه های رشد اشتغال در قم یادآور شد: تعداد بیمه شدگان اجباری قم از ۱۳۹ هزار نفر در اسفندماه سال ۹۸ به بیش از ۱۴۱ نفر در دی ماه ۹۹ رسیده و تعداد مقرری بگیران نیز از ۲ هزار ۳۰۰ تن در همین مدت به ۲ هزار و ۱۰۰ تن در پایان اسفندماه سال ۹۹ کاهش یافته است.

به باور وی، نرخ بیکاری قم در پاییز سال گذشته به ۸ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ حدود درصد کاهش داشته است.

سند اشتغال قم محقق شد

وی اظهار داشت: سند اشتغال و رونق تولید قم سال گذشته با هدف گذاری ایجاد ۱۳ هزار و ۷۶۰ شغل جدید و با مشخص کردن سهم ۲۵ دستگاه اجرایی در تحقق آن با سرمایه گذاری ۴۵ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال آغاز شد که تا پایان سال ۹۹ اشتغال مورد انتظار محقق شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم با بیان اینکه قم در جذب تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته رتبه اول را بدست آورده است، عنوان کرد: برای حمایت از مشاغل خانگی از ۶۸۱ طرحی که به بانکهای عامل معرفی شده بود ۵۰۲ پرونده واجد دریافت تسهیلات شناسایی شده است.

طباطبایی روند جذب و پرداخت تسهیلات قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق عشایری و روستایی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این بخش ۸۷۲ طرح به بانکهای عامل معرفی شده که از این بین برای ۲ هزار و ۳۷۵ اشتغال طی ۴ سال گذشته به وجود آمده است.

به گفته وی، هم اکنون صندوق کارآفرینی امید آمادگی پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد به طرح های واجد شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری قم را دارا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: با تفاهم نامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان امام، مجموع بزرگ تولید چادر مشکی تا ۴ سال آینده در این استان به بهره برداری خواهد رسید.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها به خصوص دو شهرک راهبردی شکوهیه و محمود آباد موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۷۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار