محامد گفت: طبق ماده قانونی ۲۹ راهنمایی و رانندگی تنظیم سند انتقال خودرو اجباری است و صرفا باید در دفاتر اسناد رسمی انجام بگیرد تا حقوق قانونی افراد در صورت بروز هرگونه مشکلی تضمین شود.
کد خبر: ۹۵۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 19 April 2021

به گزارش تابناک قم، محمدرضا محامد رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم گفت: یکی از چالش‌های مبحث خودرو این است که عده‌ای انتقال سند را اختیاری می‌دانند در حالیکه طبق قانون سال ۸۹ قوه قضاییه انتقال سند خودرو اجباری است و قانون سال ۱۳۱۰ شمسی در این خصوص منسوخ شده است.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم عنوان کرد: هزینه‌های انتقال سند چالش دیگر مردم در این رابطه است در حالیکه بخش مهمی از هزینه‌های دریافت شده در دفاتر ثبت به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در قالب مالیات و ارزش افزوده به حساب دولت و بخشی نیز صرف عوارض شهرداری می‌شود و ۸۰ درصد هزینه‌های دریافت شده صرف اموری از این دست می‌شود.

به گفته محامد، دفاتر ثبت اسناد رسمی طبق تصریح قانون راهنمایی و رانندگی تنها نهاد صلاحیت دار در انتقال سند خودرو هستند که می‌توانند از حقوق مردم در بروز هر گونه مشکل قانونی و عرفی دفاع کنند.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم اضافه کرد: وظیفه دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت وضعیت خودرو و نقل و انتقالات آن است تا در مراحل بعدی در صورت لزوم در مراجع ذیصلاح مورد بررسی قرار بگیرد.

او ادامه داد: بعد از تعطیلی تنها مرکز تعویض پلاک استان به دلیل اوج گیری مجدد ویروس کرونا، تنظیم اسناد وکالتی در بین مردم روبه افزایش بوده و دفاتر ثبت اسناد رسمی از ظرفیت قانونی لازم برای تعویض پلاک و سایر نقل و انتقالات خودرو برخودار هستند و نیازی به مراجعه حضوری مردم به مرکز تعویض پلاک نیست.

محامد یادآور شد: هزینه انتقال سند در خودرو‌های مختلف با یک دیگر متفاوت است و تعرفه انتقال اسناد را نیز سازمان ثبت اسناد کشور در ابتدای هر سال به دفاتر ثبت اسناد رسمی ابلاغ می‌کند.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم عنوان کرد: با توجه به سازوکار تعریف شده از کارکرد‌های مهم دفاتر ثبت اسناد رسمی جلوگیری از پیش فروش یا فروش مال غیر به صورت غیرقانونی یا فروش یک واحد مسکونی یا هر کالای سرمایه‌ای به چند نفر است.

محامد گفت: دفاتر ثبت اسناد رسمی دارای بالاترین سطوح نظارتی هستند و اقدامات این دفاتر در زیر ذره بین نهاد‌های ذیصلاح است.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم با بیان اینکه ۸ هزار و ۵۰۰ دفتر رسمی در سطح کشور مشغول خدمات رسانی هستند، بیان کرد: بهره گیری از فناوری‌های نوین مانند سامانه ثبت آنی ضمن افزایش اعتبار این دفاتر بار سنگینی از دعاوی قضایی و مراجعات پرتکرار مردم را کم کرده است.

به گفته محامد، حدود ۳۰ درصد از دعاوی و پرونده‌های واصله به قوه قضاییه به دلیل مشکلاتی است که افراد به دلیل ثبت اسناد عادی مانند کلاهبرداری، فرارمالیاتی، پولشویی، فروش مال غیر وغیره به آن دچار شدند.

او عنوان کرد: طبق سند تحول قضایی پیشگیری از جرم در اولویت برنامه‌های این قوه است و دفاتر ثبت اسناد رسمی در این خصوص سهم زیادی در کاهش بار پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی دارند.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم یادآور شد: دفاتر ثبت اسناد رسمی با بیش از یک قرن تجربه فعالیت اولین نهادی بود که کار‌های حاکمیتی به آن واسپاری شده و سایر خصوصی سازی‌ها به الگوپردازی از آن انجام گرفته است.

۱۰۰ دفتر ثبت اسناد رسمی در سطح استان قم مشغول فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار