این کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از افتخارات اسلام این است که بر بحث معرفت و شناخت بسیار تاکید دارد و یک روز را به عنوان روز عرفه قرار داده و در قالب دعا بسیاری از معارف الهی را به بندگان خود می‌آموزد.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴ 16 June 2024

به گذارش تابناک قم، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین جواد جعفری کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگویی، به مناسبت روز عرفه، اظهار کرد: بعد از احرام در مکه اولین عمل توسط حاجیان وقوف در صحرای عرفات است و این نشان دهنده این است که اعمال حج با مسئله معرفت و شناخت آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برای کسانی که در مراسم حج حضور ندارند هم روز عرفه روزی است که انسان به نعمت‌های خدا و همچنین گناهان خود شناخت پیدا کند و از گناهان خود در برابر خداوند طلب مغفرت کند و صفات الهی را بشناسد؛ لذا فلسفه روز عرفه شناخت در اقسام مختلف آن است.

جعفری اضافه کرد: فلسفه روز عرفه اول شناخت صفات و عظمت الهی و دیگری شناخت گناهان و اعتراف به ضعف و خطاهای انسانی است؛ یکی از افتخارات اسلام این است که بر بحث معرفت و شناخت بسیار تاکید دارد و یک روز را به عنوان روز عرفه قرار داده است و در قالب دعا بسیاری از معارف الهی را به بندگان خود می‌آموزد.

این کارشناس مسائل دینی گفت: دعای روز عرفه شیدایی و شور اباعبدالله الحسین(ع) را نشان می‌دهد؛ بنا بر بعضی نقل‌ها امام حسین(ع) در آخرین حج خود دعای عرفه را انشا کردند و نهایت عشق و محبت اهل بیت(ع) را به خداوند نشان می‌دهد؛ بنابراین روح کلی دعا روح عشق ورزی به حضرت حق است.

وی با بیان اینکه معانی متفاوتی در دعای عرفه وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در این دعا، آشنایی با صفات الهی و شمردن نعمت‌هایی است که خداوند به انسان عطا کرده، به ویژه نعمت‌های جسمانی که در بسیاری از مواقع از آن‌ها غافل هستیم.

جعفری با اشاره به اینکه انسان باید همیشه خود را در درگاه الهی خطارکار بداند، یادآور شد: وقتی در بین نسل امروز سخن از خداوند و معارف الهی می‌شود همه به این فکر می‌کنند که خداوند چه وظیفه و منفعتی برای ما دارد و دین برای ما چه کرده است؛ لذا انسان محوری اصل قرار گرفته و همه چیز باید با انسان تنظیم شود، دعای عرفه این شناخت را به انسان می‌دهد که  باید همیشه خود را بدهکار بداند و در پیشگاه خداوند طلب مغفرت داشته باشد.

وی با بیان اینکه خدامحوری از عالی‌ترین مسائل در دعای عرفه است، عنوان کرد: مشکل امروز ما این است که فرهنگ غرب انسان محوری و در رأس آن لذت‌های شهوانی را اصل قرار داده و همه مناسبات خود را با لذت جویی انسان تنظیم می‌کند و همین امر سبب شده که انسان امروز در غرب به این انحطاط برسد و به هیچ ارزشی پایبند نباشد و با هر چیزی که در مقابل لذت جویی او قرار بگیرد مبارزه کند.

جعفری تاکید کرد: این پایه و اصلی که انسان و شهوات و لذت‌ها محور است به عنوان یک مشکل اساسی در دنیای امروز مطرح است و بسیاری از انحرافات از همین نوع نگاه نشات می‌گیرد، لذا دعای عرفه به انسان شناخت می‌دهد که این عالم و همه نعمات آن آفریننده‌ای دارد و در برابر این همه نعمت او چه وظیفه‌ای دارد.

این کارشناس مسائل دینی در پایان بیان کرد: اگر کسی دعای عرفه را با توجه به معنای آن بخواند بسیاری از مسائل انحرافی از زندگی او رخت بر می‌بندد و این دعا می‌تواند سرآغاز رشد انسان باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار