رئیس بنیاد بین المللی امامت از نگارش نخستین دایره المعارف امامت با عنوان دانشنامه کاربردی امامت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳ 24 June 2024

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی در نشست خبری سالانه امامت که به مناسبت دهه ولایت در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد، عنوان کرد: در طول سال های گذشته ارتباط و هماهنگی‌های علمی بین موسسات و نخبگان در حوزه امامت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقریباً همه موسسات فعال در عرصه امامت، هماهنگ هستند و با هم‌فکری و هم آوایی که صورت گرفته از کارهای تکراری جلوگیری می‌شود. همچنین تلاش می‌شود کارهای بزرگی که معمولاً از توان یک موسسه خارج است با هم افزایی‌ها و روابط شبکه میان سازمان ها شکل بگیرد. در این راستا کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد بین المللی امامت در بیان گزارشی از عملکرد بنیاد بین المللی امامت گفت: پس از حدود 12 سال فعالیت متمرکز امامتی امروز همه مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است.

وی بیان کرد: در سطح ملی به عنوان یک نهاد آموزشی با موسسات مختلف در حال همکاری هستیم و 20 دوره آموزشی تخصصی در سطح دو، سطح سه و سطح چهار در حال اجراست.

حجت‌الاسلام سبحانی اضافه کرد: برای اولین بار در نظام آموزشی متن های آموزشی آکادمیک و حرفه‌ای امامت در سطح سه نگاشته می‌شود. همچنین 22 درسنامه علمی برای سطح دو در حال تدوین است.

حمایت از پایان‌نامه‌های علمی با موضوع امامت

وی ادامه داد: حمایت از پایان نامه‌های علمی در زمینه امامت را در دستور کار داریم و از هر پایان‌نامه‌ای که در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در زمینه امامت صورت بگیرد و به تایید هیئت علمی بنیاد امامت برسد حمایت مادی معنوی صورت می‌گیرد. در حال حاضر 120 پایان نامه امامتی در حوزه و دانشگاه در حال تدوین است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به اهمیت تولید دانش نامه ها و فرهنگ نامه ها در حوزه امامت گفت: باوجود اینکه امامت اصل اساسی اندیشه اسلامی و تشیع است در حوزه امامت دائرةالمعارف و دانشنامه‌ای نداریم. گروه دانشنامه‌ها و فرهنگ نامه‌ها در بنیاد بین‌المللی امامت راه‌اندازی شده و نگارش اولین دائرة المعارف امامت با عنوان دانشنامه کاربردی امامت آغاز شده است.

وی تصریح کرد: دو قرن قبل یک حوزه فرهنگی و تمدنی بزرگ در شمال هندوستان شکل گرفت که امروز مدرسه کلامی فکری لکهنو نامیده می‌شود که در طول حدود صد سال در چند نسل متوالی آثاری پدید آورده که به غبطه بسیاری از بزرگان را برانگیخته است. امام خمینی (ره) در کتاب کشف الاسرار بیان می‌کند که شخصیت‌های بزرگی به دنبال احیای آثار آن بر آمدند و دشمنان درصدد نابودی این آثار بودند به همین خاطر باید تلاش شود این آثار در اختیار جامعه اسلام قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سبحانی با بیان اینکه در طول تاریخ در راستای احیای این آثار اقدامات متعددی صورت گرفته است اما کامل نشدند، تصریح کرد: با همکاری موسسات علمی و فرهنگی آغاز احیا و چاپ این آثار صورت گرفته است.

انتخاب و بررسی 100 اثر در حوزه تمدنی شیعی شمال هند

وی بیان کرد: در حوزه تمدنی شیعی شمال هند آثار متنوعی در علوم مختلف تولید شده که شورای علمی این مجموعه پس از بررسی های بسیار متعدد میدانی و کتابخانه ای حدود 100 اثر را به عنوان آثار برتر این حوزه انتخاب کرده و کار پژوهشی آن توسط حدود 50 نفر از محققان در سطوح مختلف آغاز شده است.

حجت‌الاسلام سبحانی افزود: بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه بخشی از مسئولیت این کار را بر عهده گرفتند و امروز شاهد اولین مجلدات این آثار هستیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به اینکه کتاب 35 جلدی عبقات الانوار از بارزترین آثار علامه میرحامد حسین است، بیان کرد: آثار ارزشمند علامه میرحامد حسین یکی از منابع ضروری در ایجاد و تقویت ارتباط علمی با جامعه شیعه پژوه جهان است.

حجت‌الاسلام سبحانی یادآور شد: در ابتدا قرار بود که یک کنگره برای مدرسه فقهی لکهنو برگزار شود اما با توجه به آثار فراوان در این عرصه، دو کنگره برگزار می‌شود.

به فعالیت‌ گسترده علمای شیعه در هند بی‌توجهی شده است

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه هم در این نشست عنوان کرد: در دو قرن گذشته فعالیت های شیعه و علمای شیعه در هند بسیار گسترده بوده اما به آن توجه ای نشده است، به طوری که بسیاری از این آثار به صورت امروزی منتشر نشدند. به همت فعالیت های ده سال اخیر چند موسسه، این آثار در دست احیا و انتشار هستند.

حجت‌الاسلام رضا مختاری با بیان اینکه دو خاندان اجتهاد و میر حامد حسین دو خاندان علمی معروف در لکهنو هند بودند که آثار فراوانی را پدید آوردند، بیان کرد: موسسه کتاب شناسی شیعه در راستای وظیفه خود یعنی معرفی شخصیت های شیعه و معرفی میراث مکتوب شیعه از ده سال قبل تحقیق و پژوهش در زمینه تصحیح و نشر این آثار را شروع کرد و در این زمینه کتاب های آیینه حق نما در دو جلد و... را نگارش کرده است.

مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه اضافه کرد: دو ویژه نامه مجله کتاب شیعه به مناسبت برگزاری کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین منتشر می‌شود که در آن علاوه بر مقاله های پژوهشی و تحقیقی در رابطه با عبقات و علامه سید حسین چند اثر تراثی نیز منتشر می‌شود که دو وصیت نامه از ناصر حسین و یک وصیت نامه از حامد حسین، اجازات سید ناصر حسین، سفر نامه حج میر حامد حسین از جمله آن‌هاست.

تاکید رهبری بر شناساندن ائمه اطهار( ع)

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه بنیاد رضوی در چهلمین سالگرد فعالیت خود را قرار دارد، عنوان کرد: این موسسه در کنار پژوهش های متعددی که در زمینه های مختلف داشته است، انتصابش به امام رضا علیه السلام اقتضا می کرد که بحث مربوط به امامت را نیز جدی بگیرد.

احد فرامرز قراملکی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کنگره امام رضا(ع) نسبت به شناساندن ائمه (ع) تاکید کردند و در این راستا سه محور جنبه های قدسی و معنوی معصومین (ع)، نقش اجتماعی سیاسی آنان و آموزه های ائمه اطهار علیهم السلام را توصیه کردند. در این زمینه دو اثر به نام امام رضا علیه السلام امام هشتم و بازی سیاسی عباسیان و کتاب نظام خلقی و خلقی امام رضا (ع) منتشر شده است.

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: این بنیاد از هرگونه کار تکراری اجتناب می کند به همین دلیل استراتژی و راهبرد ما همکاری جدی با مؤسساتی است که پایبندی به مبانی معرفتی و علمی دارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار