مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم از توسعه فضای سبز حفاظتی شهر به میزان پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ 06 June 2024

به گزارش تابناک قم، پیام جوادیان در خصوص اقدامات مدیریت شهری قم در حوزه محیط‌زیست شهری، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر توسعه فضای سبز و بوستان‌های شهری از مهم‌ترین مسائل مورد نظر مدیریت شهری قم بوده، در نتیجه این توجه مساحت توسعه‌یافته فضای سبز شهر قم از سال ۱۳۹۴، دو میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع است.

 وی افزود: استانداردسازی و ایمن‌سازی سیستم‌های روشنایی، مکانیکی و آب‌نماها و ایمن‌سازی ۳۵۰ بوستان شهری با هدف بهره‌وری در مصرف انرژی از نکات دیگری بود که در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه رسید.

 مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با بیان اینکه تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ لامپ پرمصرف پایه‌های روشنایی با لامپ‌های کم‌مصرف ال ای دی تعویض شد، خاطرنشان کرد: این رقم حدود دو میلیارد ریال صرفه‌جویی ریالی در پی داشت.

 جوادیان تصریح کرد: استفاده از پساب در آبیاری بخشی از فضای سبز جنگلی شهر قم با احداث تصفیه‌خانه ثانویه پساب از مهم‌ترین اقدامات در جهت حفظ محیط‌زیست و منابع آبی شهر بود. باید تأکید کرد که هم‌اکنون برای آبیاری فضای سبز شهری ۳۳۵ لیتر در ثانیه از پساب استفاده می‌شود که با تکمیل فاز دوم این رقم افزایش پیدا می‌کند.

 وی ادامه داد: نهضت سبز معابر و کاشت درخت و ایجاد باغچه به طول ۵۳۰ هزار متر طی سال‌های اخیر آغاز شد و توسعه کمربند سبز حفاظتی قم اقدام بعدی است و با این اقدام مساحت کمربند سبز حفاظتی قم به ۲۰ میلیون مترمربع رسیده است.

 مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه احداث و بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه خورشیدی و تولید ۲۰۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال در دستور کار شهرداری قم قرار گرفت و به نتیجه رسید، اضافه کرد: احداث و راه‌اندازی سایت تولید چیپس چوب برای تولید چیپس از ضایعات درختان و بهره‌وری در آبیاری با حفظ رطوبت خاک از دیگر اقدامات است.  

جوادیان با بیان اینکه تعداد ۶۵ عدد آبگرم کن خورشیدی در سرویس‌های بهداشتی بوستان‌های شهری نصب‌شده است، تأکید کرد: مخازن عظیم آب به‌منظور حذف تأسیسات مکانیکی و الکتریکی و آبیاری ثقلی فضای سبز با هدف استفاده کمتر از انرژِی برق و سوخت‌های فسیلی در ۳۰ نقطه از سطح شهر احداث شد.

 مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه کودهای کمپوست پسماند شهری در فضای سبز با استفاده از فناوری‌های نوین مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: انجام پروژه تحقیقاتی گونه‌های مقاوم با زیست‌بوم شهر قم با هدف مدیرت منابع آب‌وخاک در سه فاز با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات زیست‌محیطی سازمان است.

 جوادیان گفت: ورود ۳۰ گونه جدید به فضای سبز شهر قم و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بارانی و قطره‌ای در ۹۵ درصد از عرصه‌های فضای سبز و کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب از اقدامات مهم دیگری برای حفظ محیط‌زیست و منابع آبی محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم انجام‌شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار