رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تبدیل سالانه هشت هکتار کشت از فضای باز به گلخانه‌ای در اراضی کشاورزی استان را دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵ 30 June 2024

به گزارش تابناک قم، محمد رضا حاجی رضا روز یکشنبه در گفت‌وگویی پیرامون این موضوع بیان داشت: در محیط گلخانه، امکان مدیریت دما، رطوبت و سایر مولفه‌های مهم برای رشد گیاه فراهم است، بنابراین باید در کشاورزی استان از این ظرفیت برای افزایش عملکرد و تولید محصولات غذایی بیشتر، به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر در خصوص مزیت‌های افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در استان، کاهش مصرف آب در این نوع از کشت است که باعث می‌شود کشاورزان بتوانند با میزان آب کمتر محصول بیشتر را تولید و به بازار عرضه کنند که این موضوع در استان کم‌آبی همچون قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین در کشت‌های گلخانه‌ای امکان تولید محصولات خارج از فصل نیز فراهم است که می‌توان از این ظرفیت برای عرضه محصولاتی که طی ایام مختلف سال در بازارهای داخلی و صادراتی مشتریان فراوانی دارد اما شرایط تولید آن در فضای باز ممکن نیست، استفاده کرد.

در راستای تحقق برنامه‌های مرتبط با تغییر الگوی کشت، افزایش سطح تولید محصولات گلخانه در قم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار است.

محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی و همچنین ویژگی‌های خاص محیطی از جمله تغییرهای دمایی، موجب شده تا فعالیت‌های کشاورزی در قم با سختی مواجه باشد و در این شرایط افزایش گلخانه‌ها راهکاری مناسب برای گسترش سطح تولید محصولات کشاورزی استان است.

به گفته متولیان بخش کشاورزی قم، از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا ابتدای امسال ۱۲۹ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌ است.

این میزان سرمایه‌گذاری و افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان قم نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار