مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: در این استان ۱۳ خوشه شناسایی شده‌ و برنامه عملیاتی برای ۹ خوشه اعم از کفش، فرش دستباف، مبلمان، سوهان، سنگ، انگشتر، پوشاک، چاپ و بسته بندی، فناوری اطلاعات به اجرا درآمده‌است.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ 02 July 2024

به گزارش تابناک قم، وحید آشتیانی روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری دوره بازآموزی عاملین توسعه خوشه‌های کسب و کار کشور در قم در گفت‌وگویی به مزایای خوشه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار از جمله مدل‌های مترقی است که توسط سیاست گذاران توسعه پایدار، برای ارتقا توانمندی کسب و کارهای کوچک و متوسط در دنیا به‌کارگرفته شده‌است.

وی یکی از ویژگی های مهم این مدل را تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولت عنوان کرد و افزود: عامل توسعه خوشه به‌عنوان حلقه واسط دولت و بخش خصوصی به مدت حداقل سه سال در زنجیره ارزش یک رشته صنعت مطالعه نموده و بر اساس حلقه‌های مفقوده خوشه، برنامه عملیاتی تنظیم می‌کند و با کمک فعالان کسب و کار و نهادهای پشتیبان نسبت به رفع حلقه های مفقوده اقدام می‌نماید.

وی با اشاره به این که از مزیت‌های این مدل تقویت رقابت در عین همکاری است، تاکید کرد: سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی توجه به زیست بوم استان است و خوشه‌های کسب و کار هم جزیی از این اکوسیستم بوده و سعی شده‌است متناسب با خوشه‌های استان ظرفیت توسعه در شهرک‌های صنعتی نیز فراهم شود که از جمله آنها می توان به شهرک تخصصی چوب و مبلمان ثامن الائمه علیه السلام، شهرک فناوری اطلاعات، شهرک شهاب اشاره کرد.

آشتیانی با بیان این که در سطح کشور طی دو دهه اخیر، برنامه توسعه برای نزدیک به ۲۰۰ خوشه در ۳۱ استان پیاده سازی شده‌است، عنوان کرد: میزبانی دوره بازآموزی عاملین توسعه خوشه در استان قم فرصت مغتنمی است تا با تبادل دانش و انتقال تجربیات شاهد هم افزایی بیشتر در سطح کشور باشیم.

گفتنی است ۹۸ درصد صنایع این استان کوچک و متوسط هستند و نیاز است تا هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های صنعتی در قم با درنظر گرفتن این مساله باشد.

صنعت قم طی سال‌های اخیر با رشد خوبی مواجه بوده‌است و اکنون انواع مختلف محصولات در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها هم صادراتی است و ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد.

گسترش فعالیت‌های تولیدی در بخش صنعت استان موجب شده که در حال حاضر بسیاری از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی قم برای انجام کارهای مورد نظر خود به نیروی انسانی جدید نیاز داشته باشند و به همین دلیل ظرفیت‌های فراوان برای اشتغالزایی در این بخش به‌وجود آمده‌است.

یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار با ایجاد اشتغال برای ۴۱ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم به تولید محصولات مورد نیاز مردم مشغول هستند.

شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف همچون موقعیت ویژه در نزدیکی بازارهای بزرگ کشور و برخورداری از امکانات زیرساختی مناسب، با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب‌ و کارهای تولیدی مواجه‌ شده‌است.

بخش صنعت در استان قم یکی از نمونه‌های موفق فعالیت مردمی و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است و تقریبا تمام واحدهای تولیدی استان به صورت غیر دولتی و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

امروز صنعت قم علاوه بر گسترش کمی،‌ در زمینه تعمیق بخشی به فعالیت‌های صنعتی و توسعه کیفی فعالیت‌ها نیز اقدام‌های گسترده‌ را آغاز کرده که از جمله آن ارتقای بهره‌وری و تولید محصولات مورد نیاز کشور از طریق بسیج ظرفیت‌های داخلی می‌باشد که نمونه آن در صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی استان قابل مشاهده‌است.

در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار